Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017

Η ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΫΠΑΛΛΗΛΙΚΗ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ. Κι όμως είναι ακόμη εδώ ……..

Η ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΫΠΑΛΛΗΛΙΚΗ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ
Κι όμως είναι ακόμη εδώ ……..

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης*

Έχουμε γράψει πολλές φορές για την νοοτροπία που επικρατεί στο δημόσιο. Παράλληλα έχουμε επισημάνει ότι η γραφειοκρατία που επικρατούσε πριν από την «ηλεκτρονική διακυβέρνηση» , ο θεός να την κάνει δηλαδή ηλεκτρονική διακυβέρνηση,  ζει και βασιλεύει (συγνώμη κι όλας προεδρεύει ήθελα να πω) , αφού η μηχανογράφηση του δημοσίου έγινε με τέτοιο τρόπο, που το μόνο αποτέλεσμα που επέφερε ήταν να μετατραπεί η γραφειοκρατία του χαρτιού σε ηλεκτρονική γραφειοκρατία.

Αυτή την βδομάδα μας μεταφέρθηκαν διάφορα περιστατικά που απλά μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τίποτε δεν έχει αλλάξει στο δημόσιο, τόσο από πλευράς διαδικασιών , όσο και από πλευράς νοοτροπίας των υπηρετούντων  στο δημόσιο. Θα σας αποδείξουμε και παρακάτω με δυο περιστατικά που απέχουν μεταξύ τους πάνω από 20 χρόνια.

Όπως παλιά !

Πριν από πολλά χρόνια.

Συνάδελφός, με παραμάσχαλα το Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ), πάει σε εφορία της Αθήνας (έτσι λέγανε τότε τις Δ.Ο.Υ.) για να καταθέσει με ευνοϊκούς όρους δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος.
Να θυμίσουμε ότι τότε τα ΦΕΚ τα αγοράζαμε από το Εθνικό Τυπογραφείο σε έντυπη μορφή, με σφραγίδες και υπογραφές, μιας και δεν υπήρχαν στο διαδίκτυο.

Στην εφορία, λοιπόν, η αρμόδια υπάλληλος αρνείται να παραλάβει τις δηλώσεις γιατί δεν έχει βγει εγκύκλιο και ακολουθεί, όπως μας μεταφέρθηκε, ο εξής διάλογος.

Συνάδελφος: Ορίστε το ΦΕΚ που αναφέρει ότι έχει ψηφιστεί ο νόμος.
Υπάλληλος:. Δεν με ενδιαφέρει τι λέει αυτό το κωλόχαρτο. Δεν έχω εγκύκλιο και δεν τις παραλαμβάνω.
Συνάδελφος:. Με αυτό το κωλόχαρτο διοριστήκατε και κάθεστε στην θέση που κάθεστε σήμερα κυρία μου, τι λέτε;

Τα μεγάλα … μέσα

Να σημειώσουμε εδώ ότι οι δημόσιες υπηρεσίες είναι υποχρεωμένες να παραλαμβάνουν κάθε έγγραφο που καταθέτει ο πολίτης, να δίνουν αριθμό πρωτοκόλλου και να απαντούν αποδεχόμενη ή απορρίπτοντας το σχετικό αίτημα του πολίτη.
Για να μην τα πολυλογούμε, μετά από την παρέμβαση του εφόρου, (του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ σήμερα) και την σχετική επικοινωνία με την κεντρική διοίκηση του υπουργείου Οικονομικών, η υπάλληλος πήρε τις δηλώσεις και περίμενε να βγει η σχετική εγκύκλιος για να τις καταχωρήσει και να προχωρήσει για τα περαιτέρω.

Σήμερα!

Πριν από λίγα λεπτά (όσο γράφονταν αυτές οι αράδες) έλαβα τηλεφώνημα από έξαλλο συνάδελφο λογιστή – φοροτεχνικό.Τι είχε συμβεί;
Πήγε στην Δ.Ο.Υ να καταθέσει δηλώσεις με τον νόμο 4446/2016, αλλά ο υπάλληλος, αυτή την φορά, δεν τις δέχτηκε γιατί δεν έχει βγει σχετική εγκύκλιο!!!

Μέχρι να γυρίσει στο γραφείο του είχε βγει η σχετική εγκύκλιο και πρέπει να χάσει μια μέρα ακόμη για να πάει στην Δ.Ο.Υ. ξανά για να καταθέσει τις δηλώσεις.
Να σημειώσουμε ότι το σχετικό ΦΕΚ είχε δημοσιευτεί την προηγούμενη ημέρα.
Σαν να μην πέρασε μια μέρα λοιπόν.

Γραφειοκρατίας το ανάγνωσμα 

1. Φορολογούμενος χρειάστηκε φορολογική ενημερότητα και πήγε στην Δ.Ο.Υ.. Εκεί έμαθε ότι έχει χάσει την πάγια ρύθμιση που είχε κάνει.
Του δημιουργήθηκε η απορία πως είχε χάσει την ρύθμιση αφού τα χρήματα που έβαζε κάθε φορά ήταν περισσότερα από αυτά που του ζητούσε το δημόσιο.

Πιο συγκεκριμένα ο συγκεκριμένος φορολογούμενος είχε δόση ρύθμισης 163,70 ευρώ, αλλά επειδή πλήρωνε στο μηχάνημα και όχι στον γκισέ, έβαζε 170,00 ευρώ. Καθυστέρησε να πληρώσει μία δόση και , θεωρώντας λανθασμένα κατά το κράτος, ότι τα ποσά που είχε βάλει ήταν πάνω από το 15% που ήταν το «πέναλτι» για την καθυστέρηση, έβαλε και εκείνη την φορά 170 ευρώ.

Το πρόβλημα μπορεί να λύθηκε, αφού ο φορολογούμενος, έχασε δυο μέρες στην Δ.Ο.Υ. αλλά το θέμα της λειτουργίας του συστήματος παραμένει.

Δεν είναι μόνο το ότι τα επιπλέον χρήματα δεν συμψηφίζονταν με τις επόμενες δόσεις, αλλά και το ότι για να μπορέσει να καλυφθεί το πρόβλημα έπρεπε να βγει για κάθε δόση διαφορετική  εντολή για την επιστροφή και όχι μία εντολή που θα συμψηφίζει τα επιπλέον χρήματα.

2. Σε Δ.Ο.Υ της Αθήνας, υπάλληλος έστελνε φορολογούμενο να πάρει από ΚΕΠ βεβαίωση υπογραφής σε υπεύθυνη δήλωση που κατέθετε μαζί με τα άλλα χαρτιά για υπόθεση του.
Όταν διαμαρτυρήθηκε ο φορολογούμενος, ότι είναι μπροστά, ότι έχει ταυτότητα που αποδεικνύει την ταυτοπροσωπία και ότι μπορούσε και η υπάλληλος , σαν δημόσιος υπάλληλος, να πιστοποιήσει το γνήσιο της υπογραφής, πήρε την απάντηση.
«Αυτές τις οδηγίες έχουμε. Δεν μπορώ να κάνω τίποτε» 

Κάθε Δ.Ο.Υ. και δικό της βιλαέτι.

Θα επαναλάβουμε ένα πρόβλημα που ταλανίζει χρόνια τόσο τους φορολογούμενους, όσο και τους λογιστές – φοροτεχνικούς.
Ενώ έχουν δοθεί από την διοίκηση οδηγίες «για την ομοιόμορφη εφαρμογή», όπως γράφουν και οι εγκύκλιοι, διαφόρων διαδικαστικών ζητημάτων, κάθε Δ.Ο.Υ. εξακολουθεί να εφαρμόζει δικούς της κανόνες και ζητάει επιπλέον έγγραφα από αυτά που αναφέρονται στις αποφάσεις και τις εγκυκλίους που εκδίδουν η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και το υπουργείο οικονομικών.
Αποτέλεσμα πολλοί φορολογούμενοι να μην μπορούν να ολοκληρώσουν την υπόθεση τους με μια μόνη επίσκεψή στην Δ.Ο.Υ., αφού τους ζητούνται περισσότερα δικαιολογητικά από αυτά που έχουν μαζί τους.
Βέβαια να μην σας πω τι γίνεται με τους λογιστές- φοροτεχνικούς. Ξεκινούν από το γραφείο τους με ένα σωρό έγγραφα και κάνουν το σταυρό τους να μην τους ζητηθεί κάτι που δεν έχουν σκεφτεί να πάρουν μαζί τους.

Το αποκορύφωμα είναι ότι στις Δ.Ο.Υ ζητούν να καταθέσουμε και έντυπα που υπάρχουν στο taxis , όπως δηλώσεις Ε1, Ε3, δηλώσεις ΦΠΑ κλπ.
Η συνεχιζόμενη αυτή πρακτική πάντως για τους πολίτες που πληρώνουν ένα σωρό φόρους δημιουργεί και το εύλογο ερώτημα, δεν θα πάμε ποτέ εμείς μπροστά;

* Απόστολος Αλωνιάτης

Οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α΄ Αντιπρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.Φ.Ο.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου 2017
 
     

Δεν υπάρχουν σχόλια: