Τετάρτη 22 Νοεμβρίου 2017

Ο «λογαριασμός» του 2018 Έσοδα: Στα 20,766 δισ. ευρώ αναμένεται να κινηθούν οι εισπράξεις από άμεσους φόρους, στα 27,390 δισ. από έμμεσους

Ο «λογαριασμός» του 2018

Έσοδα: Στα 20,766 δισ. ευρώ αναμένεται να κινηθούν οι εισπράξεις από άμεσους φόρους, στα 27,390 δισ. από έμμεσους
Τετάρτη, 22 Νοεμβρίου 2017 12:17
REUTERS/DADO RUVIC
Από την έντυπη έκδοση 
Του Γιώργου Κούρου
gkouros@naftemporiki.gr
Στον «αστερισμό» της λιτότητας κινείται και o νέος κρατικός προϋπολογισμός του 2018 που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, «πιστός» και αυτός στις απαιτήσεις των μνημονιακών δεσμεύσεων, βάσει των οποίων από τις αρχές του επόμενου έτους τίθενται σε εφαρμογή 12 νέα μέτρα.
Οι φορολογούμενοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με νέες φορολογικές επιβαρύνσεις που προσεγγίζουν το 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 478 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την άμεση φορολογία και άλλα 473 εκατ. ευρώ από την έμμεση φορολογία, ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι τα καθαρά έσοδα θα αυξηθούν κατά 1,8 δισ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι άμεσοι φόροι υπολογίζεται ότι θα ανέλθουν στα 20,766 δισ. ευρώ, έναντι πρόβλεψης για φέτος ύψους 20,288 δισ. ευρώ, ενώ οι έμμεσοι φόροι θα αυξηθούν και θα φθάσουν στα 27,390 δισ. ευρώ από 26,917 δισ. ευρώ που αναμένεται να εισπραχθούν έως το τέλος του τρέχοντος έτους.
Σε κάθε περίπτωση, οι προβλέψεις των εισπράξεων του νέου κρατικού προϋπολογισμού κινούνται κάτω από τους αρχικούς στόχους του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, λόγω κυρίως της κάμψης που καταγράφεται στο σκέλος των εσόδων φέτος, που σε ταμειακή βάση φτάνει τα 2,95 δισ. ευρώ. 
Η εν λόγω απόκλιση άλλωστε αποτελεί πλέον και τη μεγάλη «αγωνία» του οικονομικού επιτελείου, εάν δηλαδή οι φορολογούμενοι θα καταφέρουν να αντεπεξέλθουν στις νέες υποχρεώσεις που είναι μεν σημαντικά χαμηλότερες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όμως προστίθενται σε μια σειρά πολλών βαρών που έχουν κληθεί να σηκώσουν οι πολίτες. 
Γεγονός που αποτυπώνεται άλλωστε στην κάμψη που καταγράφουν τα έσοδα τους τελευταίους μήνες του τρέχοντος έτους, αλλά και στην «έκρηξη» των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο που πιστοποιούν την «κόπωση» των φορολογουμένων.
Τα μεγέθη του 2018
Ειδικότερα, με βάση το κείμενο του προσχεδίου του νέου προϋπολογισμού, τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού, σε ταμειακή βάση, προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 50.509 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 1.795 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και μειωμένα κατά 764 εκατ. ευρώ έναντι των προβλέψεων του ΜΠΔΣ 2018-2021. 
Άμεσοι φόροι
Οι άμεσοι φόροι προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν στα 20.766 εκατ. ευρώ, αυξημένοι κατά 478 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και μειωμένοι κατά 687 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021. Ειδικότερα:
  • Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 8.725 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 456 εκατ. έναντι του 2017, κυρίως λόγω της εκτιμώμενης απόδοσης των παρεμβάσεων που αφορούν την κατάργηση του 25% του αφορολόγητου σε βουλευτές και δικαστικούς, τη φορολόγηση της βραχυπρόθεσμης μίσθωσης ακινήτων, την κατάργηση της έκπτωσης στις ιατρικές δαπάνες, καθώς και της έκπτωσης 1,5% στην παρακράτηση φόρου.
  • Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων προβλέπεται να παρουσιάσει μείωση κατά 111 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και να διαμορφωθεί στα 3.322 εκατ. ευρώ, λόγω της επίδρασης της αυξημένης προκαταβολής του 2017.
  • Οι φόροι περιουσίας προβλέπεται να φθάσουν στα 3.379 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 179 εκατ. ευρώ έναντι του 2017, η οποία οφείλεται, κυρίως, στην προαναφερόμενη μετακύλιση της τελευταίας δόσης του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) του έτους 2017, στον Ιανουάριο του 2018.
  • Οι άμεσοι φόροι ΠΟΕ αναμένεται να διαμορφωθούν στα 1.718 εκατ. ευρώ, μειωμένοι κατά 103 εκατ. ευρώ έναντι του 2017, ενώ οι λοιποί άμεσοι φόροι θα διαμορφωθούν στα 2.362 εκατ. ευρώ, μειωμένοι κατά 8 εκατ. ευρώ έναντι του 2017.
Έμμεσοι φόροι
Οι έμμεσοι φόροι προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 27.390 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 473 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και μείωση κατά 112 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου ΜΠΔΣ 2018-2021. Ειδικότερα:
  • Τα έσοδα από ΦΠΑ αναμένεται να ανέλθουν στα 15.845 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 78 εκατ. ευρώ έναντι του 2017.
  • Οι φόροι κατανάλωσης θα διαμορφωθούν στα 9.706 εκατ. ευρώ αυξημένοι κατά 439 εκατ. έναντι του 2017.
  • Οι έμμεσοι φόροι ΠΟΕ θα διαμορφωθούν στα 851 εκατ. ευρώ, μειωμένοι κατά 71 εκατ. ευρώ έναντι του 2017.
Μη φορολογικά έσοδα
Οι απολήψεις του Τακτικού Προϋπολογισμού από την Ε.Ε. προβλέπεται να φθάσουν στα 331 εκατ. ευρώ, σημαντικό μέρος των οποίων (170 εκατ.) αφορά απολήψεις από το ΕΓΤΑΑ για τη χρηματοδότηση δράσεων αγροτικής ανάπτυξης. Τα έσοδα από τις μεταναστευτικές ροές προβλέπονται στα 100 εκατ. ευρώ.
Τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα προβλέπονται στα 3.942 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 398 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και αυξημένα κατά 280 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνονται τα πρόσθετα έσοδα από την εισαγωγή των παιγνιομηχανημάτων (VLTs), ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Μη τακτικά έσοδα 
Τα έσοδα των καταργηθέντων ειδικών λογαριασμών προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 304 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 7 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και κατά 21 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021.
Μεταφορά απoδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου
Από τη μεταφορά αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs), καθώς και από το Πρόγραμμα Αγοράς Ομολόγων (SMPs), της ΕΚΤ, αναμένεται να εισπραχθούν 314 εκατ. ευρώ.
Επιστροφές αχρεωστήτως εισπραχθέντων εσόδων
Οι επιστροφές αχρεωστήτως εισπραχθέντων εσόδων προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 3.648 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 265 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021.
Έσοδα Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων
Τα έσοδα του ΠΔΕ για το έτος 2018 προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 3.735 εκατ. ευρώ σε ταμειακή βάση και στα 3.764 εκατ. ευρώ σε δεδουλευμένη βάση, χωρίς να παρουσιάζουν απόκλιση από τον στόχο του ΜΠΔΣ 2018-2021.
«Τρύπα» 2,95 δισ. το 2017
Όσον αφορά το τρέχον έτος, τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού (σε ταμειακή βάση), μετά τη μείωση των επιστροφών φόρων, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 48.715 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αρνητική απόκλιση κατά 2.949 εκατ. ευρώ ή 5,7% έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο προσχέδιο του νέου κρατικού προϋπολογισμού η εν λόγω απόκλιση είχε οριοθετηθεί σε 1,860 δισ. ευρώ. Η ανωτέρω πάντως μεγαλύτερη απόκλιση αυτή οφείλεται κυρίως:
  • στις αυξημένες επιστροφές φόρων, οι οποίες εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 5.577 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 2.253 εκατ. έναντι του στόχου σε ταμειακή βάση, ενώ σε δημοσιονομική βάση η αύξηση έναντι του στόχου περιορίζεται σε 506 εκατ., 
  • στη μείωση κατά 996 εκατ. ευρώ στον Φόρο Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (ΦΕΦΠ),
  • στη μετακύλιση της τελευταίας δόσης του ΕΝΦΙΑ του 2017, εκτιμώμενου ποσού 281 εκατ. ευρώ, στον Ιανουάριο του 2018. 
Παράλληλα, άλλες κατηγορίες εσόδων αναμένεται να καταγράψουν υπέρβαση 581 εκατ. ευρώ (σε ταμειακή βάση) περιορίζοντας τη συνολική ταμειακή απόκλιση των εσόδων στα 2.949 εκατ.
Άμεσοι φόροι
Από την άμεση φορολογία, εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν 20.288 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 1.237 εκατ. ευρώ ή 5,7% έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021. Η απόκλιση αυτή οφείλεται, κυρίως, στις μειωμένες εκτιμήσεις εσόδων από το ΦΕΦΠ, λόγω μείωσης της φορολογικής βάσης και στη μετακύλιση καταβολής της τελευταίας δόσης του ΕΝΦΙΑ 2017 τον Ιανουάριο του 2018, όπως προαναφέρθηκε. Ειδικότερα:
  • Ο φόρος εισοδήματος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 12.897 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 1.140 εκατ. από τον στόχο. Η μείωση αυτή προέρχεται κατά 996 εκατ. από τη φορολογία των φυσικών προσώπων, κατά 89 εκατ. από τη φορολογία των νομικών προσώπων και κατά 55 εκατ. από τη φορολογία ειδικών κατηγοριών.
  • Οι φόροι περιουσίας αναμένεται να διαμορφωθούν στα 3.200 εκατ. ευρώ, μειωμένοι κατά 117 εκατ. ευρώ από τον στόχο του ΜΠΔΣ 2018-2021, λόγω της μετακύλισης καταβολής της τελευταίας δόσης του ΕΝΦΙΑ 2017 τον Ιανουάριο 2018.
  • Οι άμεσοι φόροι παρελθόντων οικονομικών ετών (ΠΟΕ) αναμένεται να διαμορφωθούν στα 1.821 εκατ., αυξημένοι κατά 178 εκατ. 
  • Οι λοιποί άμεσοι φόροι αναμένεται να διαμορφωθούν στα 2.370 εκατ. ευρώ, μειωμένοι κατά 158 εκατ. ευρώ, λόγω μειωμένων εισπράξεων από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, από το τέλος επιτηδεύματος και από τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης, ως αποτέλεσμα της μειωμένης φορολογικής βάσης.
Έμμεσοι φόροι
Από τους έμμεσους φόρους αναμένεται να εισπραχθούν 26.917 εκατ., ποσό αυξημένο κατά 199 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021. Ειδικότερα:
  • Τα έσοδα από ΦΠΑ αναμένεται να διαμορφωθούν στα 15.767 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 222 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Η αύξηση αυτή προέρχεται κυρίως από την εμφάνιση στα έσοδα ΦΠΑ λοιπών προϊόντων ποσού ύψους 296 εκατ. ευρώ από την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων (που στη συνέχεια εμφανίστηκε στα έσοδα αποκρατικοποιήσεων, αυξάνοντας ισόποσα τις επιστροφές φόρων). Μειωμένος εμφανίζεται ο ΦΠΑ στα καπνικά προϊόντα κατά 74 εκατ. ευρώ, ενώ ο ΦΠΑ πετρελαιοειδών δεν παρουσιάζει απόκλιση σε σχέση με τον στόχο.
  • Τα έσοδα από φόρους κατανάλωσης εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 9.267 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 269 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που είχε τεθεί στο ΜΠΔΣ 2018-2021. Η μείωση αυτή προέρχεται από τους λοιπούς ΕΦΚ, οι οποίοι είναι μειωμένοι κατά 320 εκατ. ευρώ, λόγω της αυξημένης αποθεματοποίησης στα καπνικά προϊόντα του έτους 2016.
  • Οι έμμεσοι φόροι παρελθόντων οικονομικών ετών (ΠΟΕ) αναμένεται να διαμορφωθούν στα 922 εκατ. ευρώ, αυξημένοι κατά 204 εκατ. ευρώ.
Μη φορολογικά έσοδα
Τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 4.340 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 361 εκατ. ευρώ ή 9,1% έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021. Η αύξηση αυτή οφείλεται, κυρίως, στους εξής παράγοντες: 
  • στα αυξημένα, κατά 137 εκατ. ευρώ, έσοδα από μερίσματα λόγω της συμμετοχής του Δημοσίου στα κέρδη Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών,
  • στα αυξημένα, κατά 100 εκατ. ευρώ, έσοδα από πρόστιμα, 
  • στα αυξημένα, κατά 29 εκατ. ευρώ, έσοδα από την είσπραξη φόρων με ταυτότητα οφειλής, μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων, που καταχωρούνται προσωρινά σε μη φορολογικό κωδικό εσόδου, 
  • στα έσοδα, ύψους 29 εκατ. ευρώ, από την καταβολή προμήθειας υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου από τα πιστωτικά ιδρύματα, για την υπερβάλλουσα αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση οικονομικού έτους 2016, που δεν είχαν προβλεφθεί στο ΜΠΔΣ.
«Πακέτο» κοντά στο 1 δισ. 
Το «πακέτο» των μέτρων για το 2018 αφορά και αυξήσεις φόρων και επιβολής νέων τελών αλλά και την περικοπή δαπανών, όπως:
1. Κατάργηση της έκπτωσης 10% στις ιατρικές δαπάνες. 
2. Κατάργηση της έκπτωσης φόρου κατά 1,5%. 
3. Μείωση κατά 50% του επιδόματος θέρμανσης. 
4. Επιβολή φόρου επί των εισοδημάτων από περιστασιακές και βραχυπρόθεσμες μισθώσεις ακινήτων (Airbnb). 
5. Κατάργηση της έκπτωσης που ισχύει για τη βoυλευτική αποζημίωση και τη φοροαπαλλαγή των δικαστικών.
6. Επιβολή φόρου διαμονής σε ξενοδοχεία / ενοικιαζόμενα. 
7. Αύξηση συντελεστών ΦΠΑ σε 32 νησιά. 
8. Επιβολή φόρου υπεραξίας (15%) στις πωλήσεις ακινήτων. 
9. Επέκταση για έναν χρόνο της εισφοράς στη ναυτιλία. 
10. Κατάργηση όλων των άλλων επιδομάτων για τους δικαιούχους του Κοινωνικού Επιδόματος Αλληλεγγύης.
11. Αύξηση των εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες. 
12. Αυστηρή εφαρμογή του rebate για τη δαπάνη φαρμάκου και του clawback για τα ιδιωτικά θεραπευτήρια.
Μειωμένες σε σχέση με τον στόχο του μεσοπρόθεσμου οι δαπάνες
Οι συνολικές δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού (σε ταμειακή βάση) για το έτος 2018 προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 48,438 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 916 εκατ. ευρώ σε σχέση τον στόχο του ΜΠΔΣ 2018-2021, κυρίως λόγω της μείωσης της δαπάνης τόκων, της επανεκτίμησης της επιχορήγησης στον ΕΦΚΑ για την πληρωμή των συντάξεων του Δημοσίου, της μείωσης του ελλείμματος του ΕΛΕΓΕΠ, της επανεκτίμησης των αποδιδόμενων πόρων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς και της επανεκτίμησης των δαπανών για καταπτώσεις εγγυήσεων σε φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης. 
Σε σύγκριση με το 2017 οι συνολικές δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού του 2018 προβλέπεται να μειωθούν κατά 2,077 δισ. ευρώ. Οι πρωτογενείς δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν στα 43,238 δισ. ευρώ το 2018, μειωμένες κατά 216 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021 και κατά 1,276 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το 2017.
Ειδικότερα, για τις επιμέρους βασικές κατηγορίες δημοσίων δαπανών, ο προϋπολογισμός προβλέπει τα ακόλουθα: 
Αποδοχές και συντάξεις: Οι δαπάνες για την καταβολή μισθών και συντάξεων προβλέπεται να ανέλθουν στα 12,298 δισ. ευρώ το επόμενο έτος, αυξημένες κατά 371 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2017, κυρίως λόγω των αυξημένων εργοδοτικών εισφορών του κράτους ως εργοδότη υπέρ του ΕΦΚΑ για τους υπαλλήλους που υπάγονταν στο συνταξιοδοτικό καθεστώς του Δημοσίου έως 31/12/2016 (από 3,33% το 2017 σε 6,67% το 2018), της αναμόρφωσης των ειδικών μισθολογίων, καθώς και της συνεχιζόμενης από το 2017 μείωσης του αριθμού των αποχωρήσεων λόγω συνταξιοδότησης. Σε σύγκριση με το 2017, οι δαπάνες για αποδοχές και συντάξεις θα είναι αυξημένες κατά 378 εκατ. ευρώ.
Πρόσθετες και παρεπόμενες παροχές: Οι δαπάνες της κατηγορίας αυτής προβλέπεται να ανέλθουν στα 417 εκατ. ευρώ, έναντι 348 εκατ. ευρώ για το έτος 2017. Η εν λόγω αύξηση οφείλεται κυρίως στη μεταφορά της δαπάνης της ειδικής αποζημίωσης για νυχτερινή απασχόληση στα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας από τη μείζονα κατηγορία των αποδοχών και συντάξεων στην κατηγορία πρόσθετες και παρεπόμενες παροχές, σύμφωνα με νομοθετικές παρεμβάσεις που περιελήφθησαν στα ειδικά μισθολόγια.
Καταναλωτικές και σύνθετες δαπάνες (πλην αποθεματικού): Οι δαπάνες αυτές προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 1,951 δισ. ευρώ, καλύπτοντας κυρίως τις καταναλωτικού χαρακτήρα δαπάνες λειτουργίας των φορέων της κεντρικής διοίκησης, τις δαπάνες για προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών και τις δαπάνες μετακίνησης του προσωπικού για εκτέλεση υπηρεσίας.
Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται και δράσεις συνολικού ύψους 260 εκατ. ευρώ περίπου για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής που χρηματοδοτούνται από την επισκόπηση των πρωτογενών λειτουργικών δαπανών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Αποθεματικό: Για την αντιμετώπιση απρόβλεπτων και έκτακτου χαρακτήρα δαπανών έχουν προβλεφθεί πιστώσεις ύψους 1 δισ. ευρώ, όπως είχε προβλεφθεί αρχικά και στον προϋπολογισμό του 2017.
Πληρωμές που αντικρίζονται από πραγματοποιούμενα έσοδα: Οι πιστώσεις της κατηγορίας αυτής αφορούν αποδόσεις πόρων σε τρίτους κ.λπ. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται κυρίως οι αποδόσεις πόρων στους ΟΤΑ και οι αποδόσεις στην Ε.Ε. Οι δαπάνες αυτές προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 5,138 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με το 2017 κατά 149 εκατ. ευρώ, η οποία οφείλεται κυρίως στις αυξημένες αποδόσεις προς τους ΟΤΑ.
Δαπάνες προμηθειών τραπεζών, ESM και λοιπές δαπάνες δημόσιου χρέους: Οι δαπάνες αυτές προβλέπονται στα 65 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 10 εκατ. ευρώ σε σχέση με το έτος 2017.
Δαπάνες τόκων: Οι δαπάνες για τόκους θα ανέλθουν στα 5,2 δισ. ευρώ, έναντι 6 δισ. ευρώ το 2017.

«Ψαλίδι» ύψους 1,6 δισ. ευρώ για κοινωνικές δαπάνες το 2018

Περικοπές: Στα 19,4 δισ. ευρώ, από 21 δισ. φέτος, τα διαθέσιμα κονδύλια για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία
Τετάρτη, 22 Νοεμβρίου 2017 09:13
EUROKINISSI /
Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα των ασφαλιστικών ταμείων για το 2018 αναμένεται να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 859 εκατ. ευρώ, βελτιωμένο έναντι του 2017 κατά 1.057 εκατ. ευρώ.
Από την έντυπη έκδοση 
Του Στέλιου Παπαπέτρου
spapap@naftemporiki.gr
Τη μείωση της συνολικής δαπάνης για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία κατά 1,599 δισ. ευρώ για το 2018 προβλέπει ο προϋπολογισμός που κατατέθηκε χθες στη Βουλή. Συγκεκριμένα, οι δαπάνες από 21,037 δισ. ευρώ που προβλέπονται για το τρέχον έτος, εκτιμάται ότι θα μειωθούν την επόμενη χρονιά στα 19,438 δισ. ευρώ. Τα κονδύλια αυτά αφορούν το σύνολο της δαπάνης για την κοινωνική ασφάλιση, τα νοσοκομεία, τον ΕΟΠΥΥ και την κοινωνική προστασία.
Συγκεκριμένα τα συνολικά έσοδα του ενοποιημένου κοινωνικού προϋπολογισμού για το 2018 προβλέπονται μειωμένα κατά 329 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2017, κυρίως λόγω της μείωσης της κρατικής επιχορήγησης κατά 638 εκατ. ευρώ (και ειδικότερα κατά 363 εκατ. ευρώ της επιχορήγησης των νοσοκομείων, 214 εκατ. ευρώ του ΕΟΠΥΥ και 60 εκατ. ευρώ του ΟΓΑ), η οποία εν μέρει εξισορροπείται από την αναμενόμενη αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 362 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα, τα έξοδα προβλέπονται μειωμένα κατά 243 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2017, κυρίως λόγω της μείωσης της συνολικής συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 151 εκατ. ευρώ. Για το 2017 το ταμειακό ισοζύγιο των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (Ασφαλιστικά Ταμεία, Οργανισμοί Απασχόλησης, ΕΟΠΥΥ) και των Νοσοκομείων - ΠΕΔΥ εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 1.581 εκατ. ευρώ, ενώ σε δημοσιονομική βάση αναμένεται να ανέλθει σε πλεόνασμα ύψους 1.560 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, για το έτος 2018 διαμορφώνεται σε 1.495 εκατ. ευρώ και 1.929 εκατ. ευρώ.
Πλεονασματικά τα ταμεία
Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα των ασφαλιστικών ταμείων για το 2018 αναμένεται να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 859 εκατ. ευρώ, βελτιωμένο έναντι του 2017 κατά 1.057 εκατ. ευρώ. Η μεταβολή αυτή οφείλεται κυρίως:
  • Στην αυξημένη πρόβλεψη κατά 306 εκατ. ευρώ στο σκέλος των εσόδων, η οποία οφείλεται κυρίως στην αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών (περιλαμβανομένων και των ρυθμίσεων οφειλών) κατά 360 εκατ. ευρώ έναντι του 2017, λόγω της αύξησης των εισφορών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα από τη βελτίωση της απασχόλησης.
  • Στη μειωμένη πρόβλεψη κατά 119 εκατ. ευρώ στο σκέλος των εξόδων έναντι του 2017, η οποία οφείλεται κυρίως στη μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης.
  • Στην επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των απλήρωτων υποχρεώσεων των ασφαλιστικών ταμείων ως αποτέλεσμα της εντεινόμενης προσπάθειας εκκαθάρισης εκκρεμών αιτήσεων για εφάπαξ παροχές.
Παράλληλα, προωθείται η ενοποίηση της διαδικασίας είσπραξης των ασφαλιστικών εισφορών σε συνεργασία με τη φορολογική διοίκηση, γεγονός που αναμένεται να βελτιώσει την εισπραξιμότητα. Η δημιουργία ενός ενοποιημένου μητρώου εισφερόντων, καθώς και η εναρμόνιση των εισπρακτικών διαδικασιών εκτιμάται ότι θα συμβάλουν στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών.
Πλεόνασμα στον ΟΑΕΔ
Το ισοζύγιο του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) προβλέπεται να παρουσιάσει πλεόνασμα ύψους 586 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 43 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις εκτιμήσεις του 2017. Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται κυρίως:
  • Στην αύξηση των προβλεπόμενων εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές κατά 68 εκατ. ευρώ. Οι μεταβιβάσεις προβλέπονται στα 505 εκατ. ευρώ από τον τακτικό προϋπολογισμό και στα 130 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ, στα ίδια επίπεδα δηλαδή με το 2017.
  • Στην αυξημένη δαπάνη για τα προγράμματα απασχόλησης κατά 100 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2017, η οποία προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 450 εκατ. ευρώ, με σκοπό την εφαρμογή των σχεδιαζόμενων ενεργητικών πολιτικών για την τόνωση της απασχόλησης μέσω των διαφόρων προγραμμάτων ενίσχυσης, κατάρτισης και επανένταξης στην αγορά εργασίας, καθώς και των προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας. 
Παράλληλα, η δαπάνη για τα επιδόματα ανεργίας αναμένεται να παραμείνει στο ύψος των 986 εκατ. ευρώ, ουσιαστικά αμετάβλητη σε σχέση με το 2017.
Ενισχύεται ο ρόλος του ΣΕΠΕ
Μέσα στο 2018 θα συνεχιστούν και οι δράσεις με στόχο τη βελτίωση της εισπραξιμότητας των ασφαλιστικών εισφορών και οφειλών, την καταπολέμηση της αδήλωτης-ανασφάλιστης εργασίας μέσω και της συμβολής του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), καθώς και την ενίσχυση της συμμόρφωσης των εργοδοτών και των ασφαλισμένων στις ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους. Ειδικότερα, το ΣΕΠΕ ενισχύεται με νέο προσωπικό και προσλήψεις στον κλάδο της Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων και στον κλάδο της Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία. 
Εξασφαλίζεται η διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων ΣΕΠΕ με τα πληροφοριακά συστήματα του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και της ΑΑΔΕ. Τέλος, αξιοποιείται το σύστημα ανάλυσης κινδύνου (risk analysis) για περαιτέρω στοχευμένους ελέγχους και αντιμετώπιση του φαινομένου της υποδηλωμένης εργασίας, καθώς και το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ΣΕΠΕ με νέες λειτουργίες.
Μεταβιβαστικές πληρωμές
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, οι δαπάνες για μεταβιβαστικές πληρωμές το 2018 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 22.292 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 929 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου ΜΠΔΣ 2018-2021. Η υπέρβαση αυτή οφείλεται κυρίως στις εκτιμήσεις για την καταβολή της επιστροφής εισφορών υγειονομικής περίθαλψης στους συνταξιούχους και της χορήγησης κοινωνικού μερίσματος για τη στήριξη των οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών.   
Μέσο μέρισμα 483 ευρώ σε 1,46 εκατ. νοικοκυριά
Σε 1.459.834 ανέρχονται τα νοικοκυριά που είναι δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος, βάσει των κριτηρίων που τέθηκαν για τη διανομή του. Παράλληλα, το μέσο ύψος του μερίσματος εκτιμάται σε 483 ευρώ ανά νοικοκυριό.
Τα στοιχεία αυτά για τους ωφελημένους του κοινωνικού μερίσματος περιλαμβάνονται στο κεφάλαιο για την κοινωνική πολιτική του νέου προϋπολογισμού που κατατέθηκε χθες στη Βουλή. Σύμφωνα με αυτά, ο συνολικός αριθμός των μελών των δικαιούχων νοικοκυριών ανέρχεται σε 3.472.734 άτομα, δηλαδή στο 32% του πληθυσμού της χώρας.
Όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό, το μέσο ύψος του μερίσματος ανέρχεται σε 610 ευρώ για τα επιλέξιμα νοικοκυριά που υπάγονται στην πρώτη κατηγορία (βάσει των κριτηρίων που έχουν τεθεί για τη διανομή του), με τα αντίστοιχα ποσά για τα νοικοκυριά της δεύτερης και της τρίτης κατηγορίας να εκτιμώνται σε 547 ευρώ και 403 ευρώ.
Στην εισηγητική έκθεση του νέου προϋπολογισμού σημειώνεται ότι η διανομή κοινωνικού μερίσματος κατέστη εφικτή ύστερα από τη σημαντική υπέρβαση του στόχου 1,75% του ΑΕΠ για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017.
Παράλληλα, όπως σημειώνεται, η μεταρρύθμιση της πολιτικής πρόνοιας, η οποία ξεκίνησε με την εισαγωγή του θεσμού του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης θα συνεχιστεί με πολλαπλές δράσεις.   
 

Το τρίπτυχο εκτέλεσης του πιο κρίσιμου προϋπολογισμού

Το 2018: Πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,5% που θα στηριχθεί στην τόνωση των επενδύσεων, στην αύξηση της κατανάλωσης και στην άνοδο των εξαγωγών 
Τετάρτη, 22 Νοεμβρίου 2017 09:06
 
UPD:09:14
EUROKINISSI/ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ
Από την έντυπη έκδοση 
Του Θάνου Τσίρου
ttsiros@naftemporiki.gr
Σε ισχυρό ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 2,5%, ο οποίος θα στηριχτεί κατά κύριο λόγο στην τόνωση των επενδύσεων, σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης -παρά την επιβολή νέων δημοσιονομικών μέτρων-, στην άνοδο των εξαγωγών, αλλά και στην πρόβλεψη για αύξηση των φορολογικών εσόδων «ποντάρει» η κυβέρνηση για να εκτελέσει τον κρισιμότερο και τελευταίο προϋπολογισμό των μνημονιακών ετών.
Ο πήχης του πρωτογενούς πλεονάσματος ανεβαίνει υψηλότερα ακόμη και από τον μνημονιακό στόχο του 3,5% και φτάνει στο 3,82%, ποσοστό που μεταφράζεται σε 7,05 δισ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση εκτιμά από τώρα ότι και το 2018 θα υπάρξει «υπερπλεόνασμα» 587 εκατ. ευρώ έναντι του μνημονιακού στόχου, ο οποίος ορίζει ότι το θετικό αποτέλεσμα κατά την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού θα πρέπει να φτάσει στα 6,464 δισεκατομμύρια ευρώ.
Συγκριτικά με το 2017 το πρωτογενές πλεόνασμα θα πρέπει να βελτιωθεί κατά 2,691 δισ. ευρώ καθώς η φετινή χρονιά εκτιμάται ότι θα κλείσει με θετικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα της τάξεως του 2,44% του ΑΕΠ, το οποίο ισοδυναμεί με 4,36 δισ. ευρώ. 
Πού στηρίζεται η πρόβλεψη
Η νέα πρόβλεψη για την πορεία του ΑΕΠ (2,5%) είναι ελαφρά βελτιωμένη σε σχέση με αυτή που είχε αποτυπωθεί στο προσχέδιο του Οκτωβρίου (2,4%), ενώ για το 2017 ο πήχης της ανάπτυξης κατεβαίνει στο 1,6% (από 1,8%) έτσι ώστε η εκτίμηση να εναρμονιστεί με τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, η πρόβλεψη για την ανάπτυξη του 2018 στηρίζεται:

Η κυβέρνηση εκτιμά από τώρα ότι και το 2018 θα υπάρξει «υπερπλεόνασμα» 587 εκατ. ευρώ έναντι του μνημονιακού στόχου.

1 Στη θετική συνεισφορά από την ιδιωτική κατανάλωση κατά 0,8% του πραγματικού ΑΕΠ, η οποία με τη σειρά της εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί από την ταχύτερη αύξηση της απασχόλησης και τη συνεχιζόμενη μείωση της ανεργίας. 
2 Από τη θετική συνεισφορά του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου (κατά 1,4% του πραγματικού ΑΕΠ) που αναμένεται να αυξηθεί με διψήφιο ρυθμό «λόγω του ευνοϊκότερου επενδυτικού περιβάλλοντος στη βάση των υλοποιούμενων μεταρρυθμίσεων του προγράμματος, αλλά και της αυξημένης ζήτησης» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. 
3 Από την περαιτέρω βελτίωση του πραγματικού ελλείμματος στο ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών κατά 0,2% του ΑΕΠ εν μέσω αυξήσεων στην εξαγωγική και εισαγωγική δραστηριότητα. 
Η πρόβλεψη για καλύτερη εικόνα του τρίπτυχου «κατανάλωση-επενδύσεις-εξαγωγές» εξειδικεύεται και με τις ακόλουθες επιμέρους προβλέψεις:
  • Η ιδιωτική κατανάλωση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1,2% του ΑΕΠ έναντι 0,9% το 2017 και μηδενικής μεταβολής το 2016. 
  • Για τη δημόσια κατανάλωση, η μεταβολή θα είναι οριακά θετική με το πρόσημο να είναι αισθητά μικρότερο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2017. Έτσι, η δημόσια κατανάλωση θα πρέπει να αυξηθεί σε ποσοστό 0,2% έναντι εκτίμησης για αύξηση 0,9% του ΑΕΠ μέσα στο 2017. 
  • Υπερδιπλάσιο ποσοστό αύξησης προβλέπεται για τον ακαθάριστο σχηματισμό κεφαλαίου. Το 2018 εκτιμάται ότι θα έχει αύξηση των επενδύσεων κατά 11,4%, έναντι μόλις 5,1% το 2017. 
  • Η ποσοστιαία μεταβολή των εξαγωγών θα είναι θετική μεν, αλλά μικρότερη σε σχέση με το 2017 (4,6% έναντι 6,9% το 2017). Ωστόσο, η εκτιμώμενη βελτίωση στο έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών εκτιμάται ότι θα προέλθει από την αισθητή μείωση στον ρυθμό αύξησης των εισαγωγών. Για το 2018 ο σχετικός ρυθμός θα πέσει στο 3,8% από 6% το 2017. 
  • Η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί με ρυθμό 1,7% το 2018, έναντι 1,9% το 2017, αλλά το ποσοστό ανεργίας (με βάση την έρευνα εργατικού δυναμικού) αναμένεται να αποκλιμακωθεί στο 20,2% από 21,7% το 2017. Το ποσοστό ανεργίας σε εθνικολογιστική βάση θα περιοριστεί στο 18,4% από 19,9% το 2017. 
  • Ο ρυθμός αύξησης του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή θα είναι μειωμένος στο 0,8% συγκριτικά με το 1,2% του 2017. 
Τα πρωτογενή πλεονάσματα 
Το πρωτογενές πλεόνασμα με βάση τη μεθοδολογία της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat (ESA 2010) θα πρέπει να διαμορφωθεί το 2018 στα 7,716 δισ. ευρώ ή στο 4,2%, ώστε μετά τις απαιτούμενες προσαρμογές, λόγω των μνημονιακών κανόνων, να περιοριστεί στα 7,051 δισ. ευρώ ή στο 3,82% του ΑΕΠ. Ουσιαστικά, το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει κατακόρυφη αύξηση στο πρωτογενές πλεόνασμα συγκριτικά με το 2017 το οποίο σε όρους ΕΛΣΤΑΤ αναμένεται να διαμορφωθεί στα 4,683 δισ. ευρώ για το 2017 (ή στα 4,36 δισ. ευρώ σε μνημονιακούς όρους). Δηλαδή, το πρωτογενές πλεόνασμα θα πρέπει να αυξηθεί κατά 3 δισ. ευρώ σε όρους ESA 2010 ή κατά 2,691 δισ. ευρώ σε όρους μνημονίου. Αυτή η βελτίωση σε πολύ μεγάλο βαθμό θα πρέπει να προέλθει: 
  • Από την ενίσχυση των καθαρών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού κατά 1,794 δισ. ευρώ συγκριτικά με το 2017.
Τα καθαρά έσοδα της επόμενης χρονιάς θα πρέπει να διαμορφωθούν στα 50,509 δισ. ευρώ έναντι 48,715 δισ. ευρώ το 2017. Η απόκλιση του 2017 έναντι του στόχου που είχε τεθεί με το μεσοπρόθεσμο είναι πολύ μεγάλη και φτάνει στα 2,949 δισ. ευρώ. Οφείλεται όμως κατά κύριο λόγο στην εκτόξευση των επιστροφών φόρου οι οποίες και διαμορφώθηκαν στα 5,577 δισ. ευρώ έναντι πρόβλεψης μόλις 3,324 δισ. ευρώ στο μεσοπρόθεσμο. Η αύξηση των εσόδων θα πρέπει να προέλθει κατά κύριο λόγο από τους φόρους. Τα φορολογικά έσοδα θα πρέπει να αυξηθούν τουλάχιστον κατά 950 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2017, για να διαμορφωθούν στα 48,156 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 47,2 δισ. ευρώ το 2017. Αντίθετα, τα έσοδα αποκρατικοποιήσεων προβλέπονται μειωμένα στο 1,1 δισ. ευρώ έναντι 1,542 δισ. ευρώ το 2017. 
  • Από τη μείωση των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού κατά περίπου 2,077 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2017.
    Η μείωση θα πρέπει να προέλθει σχεδόν εξ ολοκλήρου από τη συγκράτηση του κονδυλίου για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία, με το σχετικό κονδύλι να μειώνεται από τα 21,037 δισ. ευρώ το 2017 στα 19,438 δισ. ευρώ το 2018. Προφανώς το «φούσκωμα» των κοινωνικών δαπανών του 2017 οφείλεται και στην καταβολή του έκτακτου κοινωνικού μερίσματος. 
  • Από την περαιτέρω βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων του ΕΦΚΑ.

Κλειδί για τη μείωση των δαπανών αποτελεί η συγκράτηση του κονδυλίου για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία. Το σχετικό κονδύλι μειώνεται από τα 21,037 δισ. ευρώ το 2017 στα 19,438 δισ. ευρώ το 2018. 

Το πρωτογενές αποτέλεσμα των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης με βάση τον ορισμό ESA 2010 θα πρέπει να διαμορφωθεί στο 1,789 δισ. ευρώ έναντι 1,089 δισ. ευρώ το 2017.  
«Ο καλύτερος μέχρι τον επόμενο»
Αύριο αρχίζει στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού του 2018, ο οποίος αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια της Βουλής τα μεσάνυχτα της 22ας Δεκεμβρίου. 
Ο κρατικός προϋπολογισμός κατατέθηκε σε ηλεκτρονική μορφή χθες στον Πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση (δεξιά) από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργο Χουλιαράκη. Παραλαμβάνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό, ο κ. Βούτσης είπε στον κ. Χουλιαράκη: «Εύχομαι, κύριε υπουργέ, και οι επόμενοι προϋπολογισμοί να είναι καλύτεροι. Αυτός είναι ο καλύτερος μέχρι τον επόμενο, όπως έλεγε και ο Γκάλης».
INTIME NEWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Το σχέδιο του προϋπολογισμού θα εισαχθεί αύριο στην κοινοβουλευτική επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων. Η συζήτηση θα ολοκληρωθεί έπειτα από τέσσερις συνεδριάσεις, πιθανότατα την Τρίτη 28 Νοεμβρίου. Η πενθήμερη συζήτηση στην Ολομέλεια θα αρχίσει μετά από διάστημα τριών εβδομάδων λόγω της προγραμματισμένης μετάβασης του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου στις ΗΠΑ,αλλά και του συνεδρίου της Ν.Δ. στις 16 και 17 Δεκεμβρίου. Ειδικότερα, οι συνεδριάσεις θα αρχίσουν τη Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου και θα ολοκληρωθούν τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 22 Δεκεμβρίου με την τοποθέτηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και με τη διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας.   
Νέα αύξηση στο 179,8% του ΑΕΠ για το χρέος της γενικής κυβέρνησης
Στα 332 δισ. ευρώ ή στο 179,8% του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το χρέος της γενικής κυβέρνησης το 2018, σημειώνοντας νέα αύξηση τόσο σε απόλυτο ποσό όσο και σε ποσοστιαία βάση. Συγκριτικά με το 2017 το χρέος της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να αυξηθεί κατά 13,7 δισ. ευρώ (από τα 318,3 δισ. ευρώ που αναμένεται να είναι το κλείσιμο της φετινής χρονιάς στα 332 δισ. ευρώ), ενώ ως ποσοστό του ΑΕΠ το χρέος προβλέπεται να αυξηθεί από το 178,2% του ΑΕΠ στο 179,8% του ΑΕΠ.
Όσον αφορά τη σύνθεση του χρέους, την επόμενη χρονιά προβλέπεται ότι θα υπάρξουν οι ακόλουθες μεταβολές: 
1 Η αύξηση του χρέους σε ομόλογα. Από τα 50,174 δισ. ευρώ το 2017, η έκθεση σε ομόλογα αναμένεται να φτάσει στα 55,275 δισ. ευρώ το 2018. Το νούμερο αποτυπώνει την πρόβλεψη περί εξόδου της Ελλάδας στις αγορές, ενώ ολόκληρο το ποσό της αύξησης προέρχεται από τις εκδόσεις νέων ομολόγων στην αγορά του εσωτερικού με το σχετικό υπόλοιπο να αυξάνεται από τα 48,407 δισ. ευρώ που είναι η εκτίμηση για το 2017, στα 53,537 δισ. ευρώ για το 2018. 
2 Η αύξηση του χρέους από τον επίσημο τομέα. Τα δάνεια από τον Μηχανισμό Στήριξης αναμένεται να «κλειδώσουν» στα 250,969 δισ. ευρώ στο τέλος του 2018, κάτι που σημαίνει ότι οι εκταμιεύσεις μέσα στο 2018 προβλέπεται ότι θα φτάσουν περίπου στα 13,25 δισ. ευρώ, δεδομένου ότι το 2017 θα κλείσει με τα δάνεια του μηχανισμού στήριξης να διαμορφώνονται στα 237,711 δισ. ευρώ. Άλλη εκταμίευση μέσα στο 2017 δεν θα υπάρξει οπότε το ποσό των 13,25 δισ. ευρώ αποτυπώνει την πρόβλεψη της ελληνικής κυβέρνησης για τα κεφάλαια που θα αντληθούν με το κλείσιμο της 3ης και της 4ης αξιολόγησης. 
3 Μείωση προβλέπεται στα βραχυπρόθεσμα δάνεια και ειδικά στους τίτλους με σύμφωνο επαναγοράς δηλαδή στα repos. To σχετικό υπόλοιπο αναμένεται να περιοριστεί στα 9 δισ. ευρώ από 15 δισ. ευρώ το 2017. Μείωση αναμένεται επίσης και στους βραχυπρόθεσμους τίτλους. Από το ανώτερο επιτρεπόμενο πλαφόν των 14,9 δισ. ευρώ του 2017, η έκθεση της χώρας στα έντοκα γραμμάτια του ελληνικού Δημοσίου αναμένεται να περιοριστεί το 2018 στα 13,7 δισ. ευρώ. 
Τρεις είναι οι βασικές αλλαγές που προβλέπονται στο χρέος με βάση τα όσα αναφέρονται στα στοιχεία της γενικής κυβέρνησης: 
  • Η αντικατάσταση βραχυπρόθεσμου τμήματος του χρέους σε ύψος έως και 7 δισ. ευρώ. Το βραχυπρόθεσμο τμήμα του χρέους υποχρεώνει τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους σε αθρόες εξοφλήσεις. Μόνο το 2017, οι συνολικές εξοφλήσεις έφτασαν στα 541,1 δισ. ευρώ έναντι 531,26 δισ. ευρώ (σ.σ.: πρόκειται κυρίως για βραχυπρόθεσμα δάνεια που εκδίδονταν και εξοφλούνταν ανά τακτικότατα χρονικά διαστήματα). Με την αντικατάσταση του βραχυπρόθεσμου τμήματος του χρέους, αναμένεται να περιοριστούν και οι εξοφλήσεις, οι οποίες το 2009 περιορίζονταν σε περίπου 37 δισ. ευρώ. 
  • Η αποπληρωμή ακόμη περισσότερων ληξιπρόθεσμων οφειλών μέχρι το ύψος των 2,2 δισ. ευρώ έναντι 1,5 δισ. ευρώ το 2017. 
  • Η ενίσχυση των διαθεσίμων με το ποσό των 10 δισ. ευρώ (προφανώς για τον σχηματισμό του cash buffer) έναντι 2,85 δισ. ευρώ το 2017. 
Η δαπάνη για τους τόκους το 2018 αναμένεται να περιοριστεί σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα συγκριτικά με το 2017 δηλαδή στα 5,2 δισ. ευρώ έναντι 6 δισ. ευρώ το 2017. 

Προϋπολογισμός 2018: Αυξημένοι κατά 951 εκατ. ευρώ οι φόροι

Τρίτη, 21 Νοεμβρίου 2017 21:26
 
UPD:22/11/2017 00:17
Eurokinissi/ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ
Σε 54,244 δισ. ευρώ αναμένεται να διαμορφωθούν τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού (τακτικού προϋπολογισμού και Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων - ΠΔΕ) το 2018 έναντι 52,142 δισ. ευρώ φέτος.
Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού (τακτικού και ΠΔΕ) προβλέπεται να φτάσουν τα 55,188 δισ. ευρώ έναντι 57,265 δισ. ευρώ φέτος.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7,051 δισ. ευρώ ή 3,8% του ΑΕΠ.
Οι φορολογούμενοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με νέες φορολογικές επιβαρύνσεις που φτάνουν τα 951 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 478 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από άμεση φορολογία και άλλα 473 εκατ. ευρώ από έμμεση φορολογία.
ΕΣΟΔΑ
Αναλυτικά, σε ό,τι αφορά τα έσοδα προβλέπονται τα ακόλουθα:
Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού, σε ταμειακή βάση, προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 50.509 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,795 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και μειωμένα κατά 764 εκατ. ευρώ έναντι των προβλέψεων του ΜΠΔΣ 2018-2021.
Άμεσοι φόροι
Οι άμεσοι φόροι προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν στα 20.766 εκατ. ευρώ, αυξημένοι κατά 478 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και μειωμένοι κατά 687 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021. Ειδικότερα:
  • Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων, προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 8.725 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 456 εκατ. ευρώ έναντι του 2017, κυρίως λόγω της εκτιμώμενης απόδοσης των παρεμβάσεων που αφορούν στην κατάργηση του 25% του αφορολόγητου σε βουλευτές και δικαστικούς λειτουργούς, τη φορολόγηση της βραχυπρόθεσμης μίσθωσης ακινήτων, την κατάργηση της έκπτωσης στις ιατρικές δαπάνες, καθώς και της έκπτωσης 1,5% στην παρακράτηση φόρου.
  • Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων προβλέπεται να παρουσιάσει μείωση κατά 111 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και να διαμορφωθεί στα 3.322 εκατ. ευρώ, λόγω της επίδρασης της αυξημένης προκαταβολής του έτους 2017.
  • Οι φόροι περιουσίας προβλέπεται να φθάσουν στα 3.379 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 179 εκατ. ευρώ έναντι του 2017, η οποία οφείλεται, κυρίως, στην προαναφερόμενη μετακύλιση της τελευταίας δόσης του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) του έτους 2017, στον Ιανουάριο του 2018.
  • Οι άμεσοι φόροι ΠΟΕ αναμένεται να διαμορφωθούν στα 1.718 εκατ. ευρώ, μειωμένοι κατά 103 εκατ. ευρώ έναντι του 2017, ενώ οι λοιποί άμεσοι φόροι θα διαμορφωθούν στα 2.362 εκατ. ευρώ, μειωμένοι κατά 8 εκατ. ευρώ έναντι του 2017.
Έμμεσοι φόροι
  • Οι έμμεσοι φόροι προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 27.390 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 473 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και μείωση κατά 112 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου ΜΠΔΣ 2018-2021. Ειδικότερα:
  • Τα έσοδα από ΦΠΑ αναμένεται να ανέλθουν στα 15.845 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 78 εκατ. ευρώ έναντι του 2017.
  • Οι φόροι κατανάλωσης θα διαμορφωθούν στα 9.706 εκατ. ευρώ αυξημένοι κατά 439 εκατ. ευρώ έναντι του 2017, κυρίως λόγω της αύξησης των εσόδων από καπνικά προϊόντα ύστερα από την αποθεματοποίηση που συντελέστηκε το έτος 2016 και επηρέασε αρνητικά τα έσοδα του 2017.
  • Οι έμμεσοι φόροι ΠΟΕ θα διαμορφωθούν στα 851 εκατ. ευρώ, μειωμένοι κατά 71 εκατ. ευρώ έναντι του 2017.
Μη φορολογικά έσοδα
Οι απολήψεις του Τακτικού Προϋπολογισμού από την ΕΕ προβλέπεται να φθάσουν στα 331 εκατ. ευρώ, σημαντικό μέρος των οποίων (170 εκατ. ευρώ) αφορά απολήψεις από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) για τη χρηματοδότηση μέτρων και δράσεων αγροτικής ανάπτυξης. Τα έσοδα από τις μεταναστευτικές ροές προβλέπονται στα 100 εκατ. ευρώ.
Τέλος, τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα προβλέπονται στα 3.942 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 398 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και αυξημένα κατά 280 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνονται τα πρόσθετα έσοδα από την εισαγωγή των παιγνιομηχανημάτων (VLTs), ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Μη τακτικά έσοδα
Τα έσοδα των καταργηθέντων ειδικών λογαριασμών προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 304 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 7 εκατ. ευρώ έναντι του 2017 και κατά 21 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021.
Μεταφορά απoδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFA)
Από τη μεταφορά αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs), καθώς και από το Πρόγραμμα Αγοράς Ομολόγων (SMPs), της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), αναμένεται να εισπραχθούν 314 εκατ. ευρώ.
Επιστροφές αχρεωστήτως εισπραχθέντων εσόδων
Οι επιστροφές αχρεωστήτως εισπραχθέντων εσόδων προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 3.648 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 265 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021.
Έσοδα Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)
Τα έσοδα του ΠΔΕ για το έτος 2018 προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 3.735 εκατ. ευρώ σε ταμειακή βάση, και στα 3.764 εκατ. ευρώ σε δεδουλευμένη βάση, χωρίς να παρουσιάζουν απόκλιση από το στόχο του ΜΠΔΣ 2018-2021.

ΔΑΠΑΝΕΣ
Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες ο προϋπολογισμός προβλέπει τα εξής:
Οι συνολικές δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού (σε ταμειακή βάση) για το έτος 2018 προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 48.438 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 916 εκατ. ευρώ σε σχέση το στόχο του ΜΠΔΣ 2018-2021, κυρίως λόγω της μείωσης της δαπάνης τόκων, της επανεκτίμησης της επιχορήγησης στον ΕΦΚΑ για την πληρωμή των συντάξεων του Δημοσίου, της μείωσης του ελλείμματος του ΕΛΕΓΕΠ, της επανεκτίμησης των αποδιδόμενων πόρων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς και της επανεκτίμησης των δαπανών για καταπτώσεις εγγυήσεων σε φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης.
Οι πρωτογενείς δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν στα 43.238 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 216 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021.
Ανάλυση δαπανών κατά μείζονα κατηγορία
Αποδοχές και συντάξεις
Οι δαπάνες αποδοχών και συντάξεων προβλέπεται να ανέλθουν στα 12.298 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 371 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2017, κυρίως λόγω των αυξημένων εργοδοτικών εισφορών του κράτους ως εργοδότη υπέρ του ΕΦΚΑ για τους υπαλλήλους που υπάγονταν στο συνταξιοδοτικό καθεστώς του Δημοσίου έως 31/12/2016 (από 3,33% το 2017 σε 6,67% το 2018), της αναμόρφωσης των ειδικών μισθολογίων, καθώς και της συνεχιζόμενης από το 2017 μείωσης του αριθμού των αποχωρήσεων λόγω συνταξιοδότησης.
Πρόσθετες και παρεπόμενες παροχές
Οι δαπάνες της κατηγορίας αυτής προβλέπεται να ανέλθουν στα 417 εκατ. ευρώ, έναντι 348 εκατ. ευρώ για το έτος 2017. Η εν λόγω αύξηση οφείλεται κυρίως στη μεταφορά της δαπάνης της ειδικής αποζημίωσης για νυχτερινή απασχόληση στα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας από τη μείζονα κατηγορία των αποδοχών και συντάξεων στην κατηγορία πρόσθετες και παρεπόμενες παροχές, σύμφωνα με νομοθετικές παρεμβάσεις που περιελήφθησαν στα ειδικά μισθολόγια.
Καταναλωτικές και σύνθετες δαπάνες (πλην αποθεματικού)
Οι δαπάνες αυτές προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 1.951 εκατ. ευρώ, καλύπτοντας κυρίως:
  • τις καταναλωτικού χαρακτήρα δαπάνες λειτουργίας των φορέων της κεντρικής διοίκησης,
  • τις δαπάνες για προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών και
  • τις δαπάνες μετακίνησης του προσωπικού για εκτέλεση υπηρεσίας.
Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται και δράσεις συνολικού ύψους 260 εκατ. ευρώ περίπου για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής που χρηματοδοτούνται από την επισκόπηση των πρωτογενών λειτουργικών δαπανών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Αποθεματικό
Για την αντιμετώπιση απρόβλεπτων και έκτακτου χαρακτήρα δαπανών έχουν προβλεφθεί πιστώσεις ύψους 1.000 εκατ. ευρώ, όπως είχε προβλεφθεί αρχικά και στον προϋπολογισμό του 2017.
Μεταβιβαστικές πληρωμές
Οι δαπάνες της κατηγορίας αυτής προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 20.272 εκατ. ευρώ και θα καλύψουν κυρίως ανάγκες επιχορήγησης της κοινωνικής ασφάλισης, των νοσηλευτικών ιδρυμάτων και των δαπανών για την κοινωνική προστασία (επιδόματα πολυτέκνων, επίδομα θέρμανσης, επιχορήγηση στο ΑΚΑΓΕ, καθώς και άλλες δαπάνες κοινωνικού χαρακτήρα).
Στις παραπάνω δαπάνες περιλαμβάνονται και δράσεις για:
  • την πλήρη εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ύψους 760 εκατ. ευρώ),
  • την επιχορήγηση του ΕΦΚΑ για την πληρωμή των συντάξεων του Δημοσίου και
  • τη συνεισφορά του Δημοσίου για την προστασία της κύριας κατοικίας των υπερχρεωμένων νοικοκυριών (ύψους 50 εκατ. ευρώ).
Πληρωμές που αντικρίζονται από πραγματοποιούμενα έσοδα
Οι πιστώσεις της κατηγορίας αυτής αφορούν αποδόσεις πόρων σε τρίτους κ.λπ. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται κυρίως οι αποδόσεις πόρων στους ΟΤΑ και οι αποδόσεις στην ΕΕ. Οι δαπάνες αυτές προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 5.138 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με το 2017 κατά 149 εκατ. ευρώ, η οποία οφείλεται κυρίως στις αυξημένες αποδόσεις προς τους ΟΤΑ.
Καταπτώσεις εγγυήσεων
Το συνολικό ύψος των δαπανών για καταπτώσεις εγγυήσεων προς φορείς εντός και εκτός Γενικής Κυβέρνησης, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 970 εκατ. ευρώ, έναντι 890 εκατ. ευρώ για το 2017. Η αύξηση αυτή θα προέλθει κυρίως από τις καταπτώσεις εγγυήσεων σε φορείς εντός της Γενικής Κυβέρνησης.
Δαπάνες προμηθειών τραπεζών, Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και λοιπές δαπάνες δημόσιου χρέους
Οι δαπάνες αυτές προβλέπονται στα 65 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 10 εκατ. ευρώ σε σχέση με το έτος 2017.
Δαπάνες για την υλοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
Οι ταμειακές δαπάνες της κατηγορίας αυτής προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 510 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 36 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2017, ενώ οι φυσικές παραλαβές προβλέπεται να φθάσουν στα 306 εκατ. ευρώ.
Δαπάνες τόκων
Οι δαπάνες για τόκους θα ανέλθουν στα 5.200 εκατ. ευρώ, έναντι των 6.000 εκατ. ευρώ της εκτίμησης του 2017.


Δεν υπάρχουν σχόλια: