Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2017

"Μαύρη τρύπα" 2,4 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό

"Μαύρη τρύπα" 2,4 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό

6
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
"Μαύρη τρύπα" 2,4 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 14:57
Του Στέλιου Κράλογλου
Μόλις αποφάσισε το δημόσιο να "σπάσει" την άτυπη στάση πληρωμών και ξεκίνησε να επιστρέφει φόρους σε φυσικά και νομικά πρόσωπα που ήταν μήνες στη λίστα αναμονής ενισχύθηκαν και οι παρενέργειες στον κρατικό προϋπολογισμό!
Τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2017 δείχνουν υστέρηση στα έσοδα κατά 2,391 δισ. ευρώ. Οι αστοχίες, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών οφείλονται:
(α) στις αυξημένες επιστροφές εσόδων, οι οποίες (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) ανήλθαν σε 4.077 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 1.762 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (2.315 εκατ. ευρώ) και υπερβαίνοντας ήδη τον ετήσιο στόχο (3.324 εκατ. ευρώ) κατά 753 εκατ. ευρώ ή 22,6% και
(β) στην έναρξη καταβολής της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ 2017 (1.027 εκατ. ευρώ), από το μήνα Σεπτέμβριο, αντί για το μήνα Αύγουστο, όπως είχε προβλεφθεί.
Όμως ακόμα και αν βγει από την εξίσωση η παράμετρος των επιστροφών φόρου, ο προϋπολογισμός καταγράφει μαύρη τρύπα της τάξης των 475 εκατ. ευρώ! Το πρόβλημα αυτό θα ενταθεί όσο λήγουν οι προθεσμίες για τις πληρωμές στα χαράτσια, όπου η εμπειρία έχει δείξει ότι υπάρχουν πάντα αποκλίσεις από τους στόχους.
Με αυτές τις αποκλείσεις για να επιτευχθούν οι ετήσιοι στόχοι του προυπολογισμού και να μην ενεργοποιηθεί ο δημοσιονομικός κόφτης σε μισθούς και συντάξεις θα πρέπει να εισπραχθούν έσοδα άνω των 15 δις ευρω μέχρι το τέλος του έτους!
Παράλληλα συνεχίζεται η υπερσυγκράτηση δαπανών. Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2017 ανήλθαν στα 36.356 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 2.316 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (38.672 εκατ. ευρώ).
Το πρωτογενές αποτέλεσμα στο εννεάμηνο υπολείπεται κατά 54 εκατ. ευρώ του στόχου που έχει τεθεί. Συγκεκριμένα, το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 4.502 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 3.806 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2016 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 4.556 εκατ. Ευρώ.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 34.579 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 1.594 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Μειωμένες έναντι του στόχου ήταν κυρίως οι επιχορηγήσεις νοσοκομείων, ΥΠΕ-ΠΕΔΥ κατά 161 εκατ. ευρώ, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης κατά 139 εκατ. ευρώ, τα επιδόματα πολυτέκνων κατά 60 εκατ. ευρώ, οι αποδιδόμενοι πόροι κατά 334 εκατ. ευρώ και η συνεισφορά του Ελληνικού Δημοσίου για την προστασία της κύριας κατοικίας κατά 60 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικά, σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών αναφέρει:
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2017, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 367 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 1.052 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2016 και στόχου για έλλειμμα 292 εκατ. ευρώ του ΜΠΔΣ 2018-2021 για το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 4.502 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 3.806 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2016 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 4.556 εκατ. ευρώ.
Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 35.989 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 2.391 εκατ. ευρώ ή 6,2%  έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021.
Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου.
Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 34.718 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 2.290 εκατ. ευρώ ή 6,2% έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021.
Επισημαίνεται ότι, η παραπάνω απόκλιση από το στόχο οφείλεται κυρίως: 
(α) στις αυξημένες επιστροφές εσόδων, οι οποίες (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) ανήλθαν σε 4.077 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 1.762 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (2.315 εκατ. ευρώ) και υπερβαίνοντας ήδη τον ετήσιο στόχο (3.324 εκατ. ευρώ) κατά 753 εκατ. ευρώ ή 22,6% και
(β) στην έναρξη καταβολής της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ 2017 (1.027 εκατ. ευρώ), από το μήνα Σεπτέμβριο, αντί για το μήνα Αύγουστο, όπως είχε προβλεφθεί. 
Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 1.271 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 101 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Ειδικότερα, τον Σεπτέμβριο 2017 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 4.556 εκατ. ευρώ μειωμένο κατά 644 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο του ΜΠΔΣ 2018-2021.
Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4.476 εκατ. ευρώ, μειωμένα έναντι του μηναίου στόχου κατά 525 εκατ. ευρώ. 
Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 80 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 119 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Οι επιστροφές εσόδων του Σεπτεμβρίου 2017 (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) ανήλθαν σε 1.512 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 1.294 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου (219 εκατ. ευρώ).
Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2017 ανήλθαν στα 36.356 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 2.316 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (38.672 εκατ. ευρώ).
Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 34.579 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 1.594 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Μειωμένες έναντι του στόχου ήταν κυρίως οι επιχορηγήσεις νοσοκομείων, ΥΠΕ-ΠΕΔΥ κατά 161 εκατ. ευρώ, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης κατά 139 εκατ. ευρώ, τα επιδόματα πολυτέκνων κατά 60 εκατ. ευρώ, οι αποδιδόμενοι πόροι κατά 334 εκατ. ευρώ και η συνεισφορά του Ελληνικού Δημοσίου για την προστασία της κύριας κατοικίας κατά 60 εκατ. ευρώ.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016 κατά 1.717 εκατ. ευρώ. Έχουν καταβληθεί επιπλέον 360 εκατ. ευρώ για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, 86 εκατ. ευρώ για αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, 78 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις γεωργίας, 33 εκατ. ευρώ για δαπάνες μεταναστευτικών ροών και 20 εκατ. ευρώ για εξοπλιστικά προγράμματα του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης.
Οι δαπάνες του ΠΔΕ διαμορφώθηκαν σε 1.777 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση έναντι του στόχου κατά 722 εκατ. ευρώ.
Ειδικά για τον μήνα Σεπτέμβριο oι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3.653 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 613 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, ενώ oι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3.459 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 411 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου. Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 194 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 203 εκατ. ευρώ.
6

Έπιασαν "ταβάνι" τα χρέη της Υγείας, τριγμοί στην αγορά

2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Έπιασαν "ταβάνι" τα χρέη της Υγείας, τριγμοί στην αγορά
Σοβαρούς τριγμούς στην ιδιωτική αγορά της Υγείας προκαλούν τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για το ύψος των χρεών προς τις επιχειρήσεις του κλάδου: μέχρι και τον Αύγουστο, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του ΕΟΠΥΥ προς τους συμβεβλημένους παρόχους ανέρχονταν σε 1,11 δισ. ευρώ, ενώ αντίστοιχα οι οφειλές των δημόσιων νοσοκομείων προς του προμηθευτές αγγίζουν τα 558 εκατ. Το ύψος των οφειλών, που εκκρεμούν ακόμη και από το 2013 και κινδυνεύουν να παραγραφούν, έχουν προκαλέσει black out στο χώρο της ιδιωτικής περίθαλψης, με τις προσδοκίες για "άνοιγμα της κάνουλας" από το δημόσιο να είναι όλο και λιγότερες.
Κι όλα αυτά τη στιγμή που οι θεσμοί ζητούν επιμόνως την αποπληρωμή των οφειλών της Υγείας προς τις επιχειρήσεις, προκειμένου να υπάρξει ρευστότητα στην αγορά. Η άμεση τακτοποίηση των οφειλών αποτελεί εξάλλου προαπαιτούμενο της τρίτης αξιολόγησης, με παράλληλο συμψηφισμό των απαιτήσεων του claw back (αναγκαστική επιστροφή από τις επιχειρήσεις της επιπλέον δαπάνης σε σύγκριση με τον κλειστό προϋπολογισμό που έχει θέσει ο ΕΟΠΥΥ) των προηγούμενων χρόνων.

Όσον αφορά τις φαρμακευτικές, τα φετινά χρέη ανέρχονται (μέχρι 31/08) στα 560 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 330 εκατ. ευρώ περίπου αφορούν σε οφειλές του ΕΟΠΥΥ, 215 εκατ. ευρώ σε οφειλές των δημόσιων νοσοκομείων, ενώ 10 εκατ. είναι τα χρωστούμενα των στρατιωτικών νοσοκομείων. Παράλληλα εκκρεμούν παλιές οφειλές, των οποίων η αποπληρωμή παραμένει στο "κενό”. Μέχρι και το 2014 υπάρχουν 2 εκατ. εκκρεμή χρέη, 3 εκατ. είναι οι οφειλές από το 2015, ενώ περίπου 120 εκατ. ευρώ είναι το υπόλοιπο των οφειλών από την περασμένη χρονιά.

Ασφυκτική είναι η κατάσταση και για τις ιδιωτικές κλινικές. Για το 2012, ο ΕΟΠΥΥ χρωστά περίπου 85 εκατ. ευρώ, που αφορά στο 10% που παρακρατήθηκε από τις μηνιαίες εξοφλήσεις υποβολών. Επιπλέον 80 εκατ. ευρώ είναι τα χρωστούμενα προς τις κλινικές για το 2013, με κίνδυνο να παραγραφούν στο τέλος του χρόνου.
Με τις οφειλές του ΕΟΠΥΥ και των δημόσιων νοσοκομείων να μην περιορίζονται, οι προϋπολογισμοί της Υγείας θα δεχθούν νέες ισχυρές πιέσεις την επόμενη χρονιά. Σύμφωνα με το προσχέδιο του Προϋπολογισμού, μειωμένη κατά 350 εκατ. ευρώ θα είναι το 2018 η επιχορήγηση των δημόσιων νοσοκομείων. Αλλά και η χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ από τον τακτικό προϋπολογισμό προβλέπεται μειωμένη κατά 226 εκατ. ευρώ, λόγω της αύξησης των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές. Το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης προβλέπεται να ανέλθει μόλις στα 100 εκατ. ευρώ, τα οποία προορίζονται κυρίως για την κάλυψη της περίθαλψης των ανασφάλιστων. 
Από την άλλη πλευρά, η εφαρμογή του claw back, στην περίπτωση που οι δαπάνες ξεπεράσουν τον "κλειστό" προϋπολογισμό θα ισχύσει για φαρμακευτικές επιχειρήσεις, διαγνωστικά κέντρα και ιδιωτικές κλινικές και το 2018.
Βασιλική Κουρλιμπίνη
Vicky.kourlibini@capital.gr

Πέμπτη, 12-Οκτ-2017 11:22

Νέες οφειλές 1 δισ. ευρώ προς τις εφορίες τον Αύγουστο

53
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Νέες οφειλές 1 δισ. ευρώ προς τις εφορίες τον Αύγουστο
Του Σπύρου Δημητρέλη
 
Πριν ακόμη ξεκινήσει η πληρωμή του φετινού ΕΝΦΙΑ, δηλαδή τον Αύγουστο, οι φορολογούμενοι άφησαν απλήρωτες νέες οφειλές προς τις εφορίες και γενικά τη φορολογική διοίκηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων τον Αύγουστο οι οφειλές "αυγάτισαν" κατά 1,068 δισ. ευρώ σε σχέση με τον Ιούλιο φθάνοντας από την αρχή του έτους στα 8,551 δισ. ευρώ.
Θα πρέπει να σημειωθεί κάτι ιδιαίτερα ανησυχητικό. Από τις νέες  ληξιπρόθεσμες οφειλές 1,068 δισ. ευρώ τα 938 εκατομμύρια είναι καθαρά φορολογικές οφειλές που δείχνει ότι επιχειρήσεις και νοικοκυριά αφήνουν πλέον απλήρωτους φόρους σε μεγάλη κλίμακα.  
Με την αρνητική "επίδοση" του Αυγούστου οι συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογούμενων προς τη φορολογική διοίκηση πλησίασαν ακόμη περισσότερο το όριο των 100 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα  ανήλθαν στο τέλος Αυγούστου  στα 98,23 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα που αυξάνονται οι οφειλές προς τις εφορίες και τα τελωνεία, ανεβάζει στροφές και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για την αναγκαστική είσπραξη μέσω κατασχέσεων και άλλων μέτρων. Πιο συγκεκριμένα έχουν επιβληθεί κατασχέσεις σε 971.508 οφειλέτες. Πρόκειται για κατασχέσεις σε τραπεζικές καταθέσεις, μισθούς, συντάξεις, ενοίκια και σε άλλα εισοδήματα επιβλήθηκαν σε 971.508 οφειλέτες.
Επιπλέον, με την επιβολή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης απειλούνται άλλοι 1.652.508 οφειλέτες ενώ ληξιπρόθεσμα οφειλές στην εφορία έχουν συνολικά 3.857.086 νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αριθμός ο οποίος σε σχέση με τον ιούλιο μειώθηκε κατά 121.000 φορολογούμενους καθώς φαίνεται ότι πολλοί πλήρωσαν με καθυστέρηση μερικών ημερών την πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Συνολικά από παλιά και νέα χρέη η εφορία κατάφερε στο 8μηνο να εισπράξει 3,14 δισ. ευρώ (1,97 δισ. ευρώ από τα παλαιά χρέη και ακόμη 1,177 ευρώ από τις φρέσκες οφειλές). Στόχος της ΑΑΔΕ είναι οι εισπράξεις από ληξιπρόθεσμες οφειλές να ξεπεράσουν τα 4 δισ. ευρώ.

Επιστρέφεται έκτακτη εισφορά λόγω καταδίκης του ΥΠΟΙΚ από το ΣτΕ

326
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Επιστρέφεται έκτακτη εισφορά λόγω καταδίκης του ΥΠΟΙΚ από το ΣτΕ
Του Σπύρου Δημητρέλη
Τη δυνατότητα να ζητήσουν την επιστροφή μέρους της εισφοράς αλληλεγγύης έχουν χιλιάδες φορολογούμενοι οι οποίοι πιάστηκαν τα δυο προηγούμενα χρόνια στην τσιμπίδα των τεκμηρίων διαβίωσης. Το Συμβούλιο της Επικρατείας καταδίκασε το υπουργείο Οικονομικών για εφαρμογή αντισυνταγματικής διάταξης και συγκεκριμένα του υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης με βάση το τεκμαρτό εισόδημα ακόμη και στις περιπτώσεις που ο φορολογούμενος το καλύπτει επικαλούμενος ανάλωση κεφαλαίου που αποταμιεύθηκε ή συσσωρεύτηκε τα προηγούμενα έτη.
Πιο συγκεκριμένα, η διάταξη του 2011 με την οποία επιβλήθηκε η εισφορά αλληλεγγύης ορίζει ότι "2. Για την επιβολή της εισφοράς, λαμβάνεται υπόψη το ετήσιο συνολικό καθαρό ατομικό εισόδημα, πραγματικό ή τεκμαρτό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο του φυσικού προσώπου ή σχολάζουσας κληρονομιάς. Tο τεκμαρτό εισόδημα λαμβάνεται υπόψη πριν από τις μειώσεις του άρθρου 19 του Κ.Φ.Ε.". 
Για παράδειγμα, ένας φορολογούμενος είχε το 2014 ετήσιο πραγματικό εισόδημα 5.000 ευρώ και τεκμαρτό 20.000. Αν και ο ίδιος επικαλέστηκε ανάλωση κεφαλαίου προηγούμενων ετών ύψους 8.000 ευρώ, η εισφορά αλληλεγγύης για το έτος 2014 υπολογίστηκε για εισόδημα 20.000 ευρώ. Έτσι αντί να απαλλαγεί από την εισφορά η οποία έχει αφορολόγητο όριο 12.000 πλήρωσε τελικά το ποσό των 200 ευρώ.
Ωστόσο, με απόφαση του 2005, μετά από προσφυγές φορολογούμενων που δικαιώθηκαν, τα ποσά αυτά μπορούν να επιστραφούν αφού η εισφορά αλληλεγγύης θα πρέπει πλέον να υπολογίζεται με βάση το φορολογητέο εισόδημα, δηλαδή μετά από μειώσεις λόγω ανάλωσης κεφαλαίου.
Όσοι φορολογούμενοι έχουν χρεωθεί υψηλότερη εισφορά αλληλεγγύης έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν την επιστροφή της για τα οικονομικά έτη 2014 και 2015, καθώς η απόφαση του ΣτΕ αφορά αυτά τα έτη και τα επόμενα. Η αίτηση της επιστροφής κατατίθεται στην αρμόδια εφορία που υπάγεται ο φορολογούμενος και υπάρχουν δυο πιθανότητες. Η πρώτη, εφόσον η εφορία δεν εκδώσει νέο εκκαθαριστικό με τη μειωμένη εισφορά θα πρέπει εντός 30 ημερών ο φορολογούμενος να προσφύγει στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων όπου θα δικαιωθεί και θα του επιστραφούν τα χρήματα. Στην περίπτωση που η εφορία εκδώσει νέο εκκαθαριστικό που δεν θα περιλαμβάνει τη μείωση της εισφοράς θα πρέπει πάλι εντός 30 ημερών από την έκδοση του νέου εκκαθαριστικού να προσφύγει στην ΔΕΔ.
Να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που το υπουργείο Οικονομικών καταδικάζεται από το ΣτΕ λόγω παράνομης υπερφορολόγησης. Έχουν προηγηθεί δεκάδες αποφάσεις με τις πιο πρόσφατες να αφορούν σε υπερβολικές αντικειμενικές αξίες σε τέσσερις δήμους της χώρας και στην αντισυνταγματικότητα της πρακτικής συνεχών παρατάσεων στην παραγραφή φορολογικών υποθέσεων.


Δεν υπάρχουν σχόλια: