Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2017

Ποιοι συνταξιούχοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τις αλλαγές στη διαδοχική ασφάλιση

Ποιοι συνταξιούχοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τις αλλαγές στη διαδοχική ασφάλιση

Ποιοι συνταξιούχοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τις αλλαγές στη διαδοχική ασφάλιση
Κερδισμένους και χαμένους συνταξιούχους μετρούν στο Υπουργείο Εργασίας, από την εγκύκλιο περί διαδοχικής ασφάλισης που με καθυστέρηση 16 μηνών, δημοσιεύθηκε χθες. Η αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης, που δεν θα είναι τμηματική ανά ταμείο, αλλά ενιαία από τον τελευταίο φορέα ασφάλισης, εκτιμάται ότι θα έχει θετική επίδραση σε τουλάχιστον 22.000 αιτήσεις που είχαν υποβληθεί μετά την έναρξη ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου, δηλαδή μετά τις 13 Μαϊου 2016, αλλά δεν μπορούσαν να απονεμηθούν.
Γράφει: Βασίλης Αγγελόπουλος
Την ίδια στιγμή θα υπάρξουν και επιμέρους κατηγορίες ασφαλισμένων που θα διαπιστώσουν ότι το τελικό ποσό της σύνταξής τους θα αυξηθεί (πχ όσοι βρίσκονται σε καθεστώς παράλληλης ασφάλισης). Όμως θα προκύψουν και άλλες κατηγορίες, κυρίως όσοι άλλαξαν φορέα και αναγκάστηκαν να αποδεχτούν μικρότερες αποδοχές, οι οποίοι μπορεί να υποστούν έως και 30% μείωση στο τελικό ποσό της σύνταξης που θα λάβουν, από εκείνο που προσδοκούσαν…
Πιο αναλυτικά οι κερδισμένοι της εγκυκλίου είναι οι εξής:
• Όσοι έχουν παράλληλη ασφάλιση από το 2002 και μετά. Υπολογίζεται ότι ανέρχονται στις 200.000. Στην κατηγορία αυτή βρίσκονται 150.000 δημόσιοι υπάλληλοι, μηχανικοί και γιατροί που μπορούν να προσμένουν σε αύξηση κατά 20 – 25% του τελικού ποσού της σύνταξης που θα λάβουν, συγκριτικά με τον προηγούμενο τρόπο υπολογισμού.
• Οι ασφαλισμένοι, κυρίως μητέρες με ανήλικο τέκνο, που μπορούν να αλλάξουν φορέα ασφάλισης και κατοχύρωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα το 2011 ή το 2012.
• Οι ασφαλισμένοι που επιλέγουν τη συνταξιοδότηση με χαμηλά όρια ηλικίας.
• Μηχανικοί για τους οποίους ο απονέμων φορέας είναι κάποιο ταμείο από πρώην ΔΕΚΟ ή Τράπεζα.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εργασίας η εγκύκλιος προκαλεί τέσσερις βασικές αλλαγές.
1. Καταργείται η διάκριση "παλαιών" και "νέων" (πριν ή μετά την 01/01/1993) ασφαλισμένων σε ό,τι αφορά την εφαρμογή κανόνων διαδοχικής ασφάλισης.
2. Ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης για τις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης είναι, πλέον, ενιαίος και θα γίνεται με τους ίδιους κανόνες (θεμελίωση - υπολογισμός ποσού) που θα εφαρμόζονταν αν ο χρόνος ασφάλισης είχε προκύψει από ένα ταμείο.
Η συγκεκριμένη διάταξη, σε συνδυασμό με την πρόβλεψη για την απονομή της σύνταξης από ένα αρμόδιο φορέα:
- Απλουστεύει τη διαδικασία υπολογισμού και θα επιταχύνει την έκδοση συντάξεων με διαδοχική ασφάλιση (πρόβλημα από το παρελθόν).
- Αναιρεί το προηγούμενο καθεστώς που ήταν επιβαρυντικό για τον ασφαλισμένο διότι απαιτούσε να ταυτίζεται ο φορέας στον οποίο ήταν ασφαλισμένος κατά τη στιγμή της κατοχύρωσης του δικαιώματος συνταξιοδότησης με τον φορέα απονομής της σύνταξης, με τις διατάξεις του οποίου κρινόταν το συνταξιοδοτικό του δικαίωμα. Πλέον όλος ο χρόνος ασφάλισης θεωρείται ενιαίος χωρίς πρόσθετες προϋποθέσεις.
- Δίνει τη δυνατότητα σε γυναίκες - μητέρες ανηλίκων που είχαν πρωτοασφαλιστεί ως ελεύθεροι επαγγελματίες (ΟΑΕΕ) και στη συνέχεια, το 2011, ασφαλίστηκαν στο ΙΚΑ, να συνταξιοδοτηθούν λίγο ...νωρίτερα. Αν κριθούν με καθεστώς πρώην ΙΚΑ (τελευταίος και αρμόδιος για την απονομή φορέας) μπορούν να συνταξιοδοτηθούν 4-5 έτη νωρίτερα. Για παράδειγμα, με θεμελίωση δικαιώματος το 2011, αν φέτος η ασφαλισμένη συμπληρώνει την ηλικία των 52 ετών, μπορεί να συνταξιοδοτηθεί στα 58,5, αντί στα 62 με 40 χρόνια ασφάλισης ή με μειωμένη.
3. Η σύνταξη - με βάση τους συντελεστές αναπλήρωσης του Ν. 4387/16 και τις συντάξιμες αποδοχές από το 2002 και μετά - δεν θα αποτελείται από επιμέρους τμηματικά ποσά για τον χρόνο ασφάλισης σε κάθε πρώην ταμείο χωριστά. Θα καταβάλλεται στον ασφαλισμένο ολόκληρο ποσό για το σύνολο του διαδοχικού χρόνου ασφάλισης χωρίς τις όποιες μειώσεις επιβάλλονταν στο παρελθόν.
4. Στις περιπτώσεις παράλληλης ασφάλισης μετά το 2002, ο χρόνος αυτός θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προσαύξηση της σύνταξης. Εξακολουθεί, τέλος, ο ασφαλισμένος να έχει δικαίωμα αποποίησης χρόνου που δεν επιθυμεί να χρησιμοποιήσει (πχ αν χρωστά ασφαλιστικές εισφορές).
Υπάρχουν όμως και ασφαλισμένοι με διαδοχική ασφάλιση, οι οποίοι θα χάσουν από την εφαρμογή της νέας διαδικασίας υπολογισμού των συντάξεων. Αυτοί είναι:
*Εργαζόμενοι που είχαν επιχειρήσεις τις οποίες έκλεισαν μετά του 2005 και του 2010 και στη συνέχεια ασφαλίστηκαν στο ΙΚΑ με τις ελάχιστες αποδοχές.
*Πρώην ασφαλισμένοι του ΙΚΑ, που αποχώρησαν πριν από το 2002 και στη συνέχεια ασφαλίστηκαν στον ΟΑΕΕ ή στον ΟΓΑ και πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν μετά τη 13η Μαϊου 2016, ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου νόμου για το Ασφαλιστικό.
*Εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα που απολύθηκαν και αναγκάστηκαν, για να συμπληρώσουν τις ημέρες ασφάλισης που χρειάζονταν για να συνταξιοδοτηθούν, να εργαστούν είτε με Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών (ΔΠΥ), είτε σε μικρές επιχειρήσεις και να ασφαλιστούν στον ΟΑΕΕ.
Οι προϋποθέσεις που θα ισχύουν εφεξής για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, είναι:
*Να έχει πραγματοποιηθεί ασφάλιση στο φορέα για 5 έτη ή 1.500 ημέρες εκ των οποίων 20 μήνες ή 500 ημέρες την τελευταία πενταετία. Για συντάξεις αναπηρίας ή θανάτου απαιτούνται αντίστοιχα 40 μήνες ή 1.000 ημέρες στον τελευταίο ενταχθέντα φορέα, εκ των οποίων 12 μήνες ή 300 ημέρες την τελευταία 5ετία. Αν αυτές οι χρονικές προϋποθέσεις δεν πληρούνται ή πληρούνται αλλά ο ασφαλισμένος δεν μπορεί να βγει με τις διατάξεις του φορέα, η αίτηση κρίνεται από τον πρώην φορέα στον οποίο ο ασφαλισμένος πραγματοποίησε το μεγαλύτερο αριθμό ημερών εργασίας κατά φθίνουσα σειρά.
*Αν δεν υπάρχουν αυτές οι προϋποθέσεις, στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας το αίτημα κρίνεται σύμφωνα με τον τελευταίο φορέα εφόσον υπάρχει συνολικός χρόνος 1.000 ημερών ασφάλισης, εκ των οποίων οι 300 την τελευταία 5ετία.
*Για το συνολικό χρόνο ασφάλισης στο α’ ή στο β’ στάδιο συνυπολογίζεται ο χρόνος αναγνώρισης στρατιωτικής θητείας για τον οποίο καταβλήθηκαν εισφορές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: