Δευτέρα 18 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ Ή ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΝ ΑΛΛΕΣ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΕΣ;;; Όταν δεν γνωρίζει η αριστερά τι ποιεί η δεξιά (τους)……

ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ  Ή ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΝ ΑΛΛΕΣ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΕΣ;;;
Όταν δεν γνωρίζει η αριστερά τι ποιεί η δεξιά (τους)……

Τι να πει κανείς για τα όσα συμβαίνουν γύρο μας. Δεν χρειάζεται μόνο ένα άρθρο αλλά ολόκληρη εγκυκλοπαίδεια για να εξιστορήσει κανείς τις πατάτες που κάνει η διοίκηση, που λέει η διοίκηση.

Έχουμε ξαναγράψει ότι πολλές φορές ότι με έγγραφα της η διοίκηση αποδεικνύει ότι η γνωρίζει η αριστερά τι ποιεί η δεξιά της ( η αντίστροφά για να μην παρεξηγηθεί κανείς).

Ας δούμε μια ακόμη τέτοια ιστορία, όπου ένας φορέας του υπουργείου οικονομικών, απαντά σε φορολογούμενο για θέματα που δεν είναι στις αρμοδιότητά του, λανθασμένα και αντίθετα από την τρέχουσα θέση της φορολογικής αρχής.

Σύμφωνα λοιπόν με  το έγγραφο του  Σ.ΛΟ.Τ. (ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗΣ),  αριθ. πρωτ.: 739 ΕΞ 11.5.2017 με θέμα «Ρύθμιση αυθαιρέτου»

Ο φορολογούμενος ρωτά το ΣΛΟΤ:

ΕΡΩΤΗΜΑ «Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: 1) Ποιος είναι ο λογιστικός χειρισμός των προστίμων που προκύπτουν από τη δήλωση ένταξης για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων σύμφωνα με το ν.4178/2013; Θα καταχωρηθούν στα πάγια και θα αποσβένονται παράλληλα με τις αποσβέσεις των παγίων ή θα καταχωρηθούν στις δαπάνες; Τα ποσά είναι μεγαλύτερα των 1.500 €.
2) Εκπίπτουν φορολογικά τα εν λόγω πρόστιμα;»
Το ΣΛΟΤ δίνει την παρακάτω απάντηση: «ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Γενικά, με βάση το άρθρο 18 του ν.4308/2014, τα πρόστιμα δεν θεωρούνται δαπάνες βελτίωσης των παγίων όπως αυτή (η βελτίωση) καθορίζεται στο Προσάρτημα ορισμών του νόμου.
Πάντως, δεδομένου ότι μέσω αυτών επέρχεται νομιμοποίηση που διευκολύνει τη χρήση και την εκποίησή τους, τα εν λόγω πρόστιμα μπορούν να αναγνωρίζονται σε αύξηση της αξίας των παγίων, στο βαθμό που η λογιστική αξία που διαμορφώνεται μετά την προσαύξηση με τα πρόστιμα, δεν υπερβαίνει την ανακτήσιμη αξία τους, όπως αυτή καθορίζεται από το άρθρο 18 και το προσάρτημα ορισμών του νόμου.
Όταν τα εν λόγω πρόστιμα αναγνωρίζονται σε αύξηση της αξίας των παγίων, αποσβένονται όπως και η υπόλοιπη αξία τους.»

Τι ισχύει στην πραγματικότητα.

Το έχουμε ξαναγράψει αλλά θα το θυμίσουμε μια φορά ακόμη. Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι καλύτερα κάποιοι να μασάνε και όχι να μιλάνε.

Αν δεν γνωρίζεις τότε καλύτερα να μην απαντάς. Πολύ περισσότερο όταν η απάντηση που θα δώσεις θα χρησιμοποιηθεί από τον ερωτώντα για την διαμόρφωση των λογιστικών και φορολογικών αποτελεσμάτων.

Ας δούμε βήμα – βήμα την «έγκριτη» απάντηση του αρμόδιου οργάνου.
1)     
Κάποιος θα πρέπει να πει στους υπεύθυνους του ΣΛΟΤ ότι όλοι οι νόμοι που έχουν ψηφιστεί για τα αυθαίρετα, μιλούν για τακτοποίηση αυθαιρέτων και όχι  νομιμοποίηση:

α) ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 4014: Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος. (ΦΕΚ Α' 209/21-09-2011).

β) NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4178
Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης - Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις. (ΦΕΚ Α' 174/08-08-2013)
Άρθρο 23: Ειδικές διατάξεις:  1.α. Στην περίπτωση αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων για τις οποίες δύναται να εκδοθεί άδεια νομιμοποίησης ή κατεδάφισης, με βάση την κείμενη νομοθεσία, εφόσον καταβληθεί το παράβολο της παραγράφου 10 του άρθρου 11 και εκδοθεί η σχετική οικοδομική άδεια νομιμοποίησης εντός τριών (3) ετών ή άδεια κατεδάφισης εντός έξι (6) μηνών από την καταβολή του και δεν οφείλεται άλλο πρόστιμο. Σε περίπτωση παρέλευσης απράκτου του χρονικού διαστήματος των τριών (3) ετών για λόγους που οφείλονται σε υπαιτιότητα του αιτούντος εφαρμόζονται οι διατάξεις περί κατεδαφίσεως και επιβολής προστίμου αυθαιρέτων. …………………………
2)       
Πάγια θέση της διοίκησης είναι ότι τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις δεν εκπίπτουν φορολογικά.

Μάλιστα σε έγγραφο της διοίκησης, που αφορά τα τέλη νομιμοποίησης του νόμου 4014/2011 (ΠΟΛ.1034/22.2.2013 :Το ειδικό πρόστιμο τακτοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών του ν.4014/2011 δεν εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων) , Αναφέρεται ρητά ότι:

«ΘΕΜΑ: Το ειδικό πρόστιμο τακτοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών του ν.4014/2011 δεν εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων.

Με αφορμή προφορικά και γραπτά ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία μας, αναφορικά με το πιο πάνω θέμα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 4 και της παρ. 16 του άρθρου 105 του ν. 2238/1994, ο φόρος αυτού του νόμου, τα πρόστιμα και οι πρόσθετοι φόροι, δεν αναγνωρίζονται για έκπτωση για τον προσδιορισμό του καθαρού εισοδήματος.

2. Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ. 17 του άρθρου 31 του ν.2238/1994, οι οποίες προστέθηκαν με την παρ. 3 του άρθρου 8 του ν.3522/2006, ορίζεται ότι οι ποινικές ρήτρες, τα πρόστιμα, και οι χρηματικές ποινές που επιβάλλονται για οποιονδήποτε λόγο σε βάρος επιχείρησης δεν αναγνωρίζονται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδά της.

3. Με την παρ. 17 του άρθρου 9 του ν.4110/2013 καταργήθηκε η παρ. 16 του άρθρου 105 του ν.2238/1994, ωστόσο, με την παρ. 41 του άρθρου 3 του ν.4110/2013, οι εν λόγω διατάξεις ενσωματώθηκαν στην παρ. 17 του άρθρου 31 του ν.2238/1994 και συνεπώς εξακολουθούν να ισχύουν και μετά την ημερομηνία δημοσίευσης του ν.4110/2013 (23.01.2013).

4. Όπως έχει γίνει δεκτό από τη Διοίκηση, το ειδικό πρόστιμο που καταβάλλεται για την τακτοποίηση υπογείων και ημιυπαίθριων χώρων του ν.3843/2010, δεν αναγνωρίζεται για έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων 1025463 ΕΞ 2011/14.2.2011 έγγραφο μας).

5. Εξάλλου, με το άρθρο 24 του ν.4014/2011 επιβάλλεται ειδικό πρόστιμο αυθαίρετης κατασκευής ή αυθαίρετης αλλαγής χρήσης προκειμένου οι εν λόγω κατασκευές να διατηρηθούν.

6. Κατόπιν των ανωτέρω, το ειδικό πρόστιμο αναφορικά με την τακτοποίηση αυθαιρέτων κατασκευών του ν.4014/2011 που καταβάλλονται από επιχειρήσεις οποιασδήποτε νομικής μορφής, δεν εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδά τους.»

Είναι βέβαια κατανοητό ότι αυτά τα τέλη δεν μπορούν να αποτελούν προσαύξηση της αξίας κτήσης του ακινήτου.

Δυο σκέψεις μπορεί να κάνεις κάποιος με την απάντηση που έδωσε το ΣΛΟΤ. Είτε οι απαντώτες δεν γνωρίζουν τους νόμους είτε η απάντηση εξυπηρετεί άλλες σκοπιμότητες.  Και οι δυο περιπτώσεις είναι καταστροφικές.

Απόστολος Αλωνιάτης

 Οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α΄ Αντιπρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.Φ.Ο.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την Πέμπτη 14  Σεπτεμβρίου 2017

  

Δεν υπάρχουν σχόλια: