Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2017

Όλες οι αλλαγές στο σύστημα φορολογίας κεφαλαίου Εγκύκλιος: Τι προβλέπεται για ΕΝΦΙΑ, μεταβιβάσεις, κληρονομιές, δωρεές και γονικές παροχές

Όλες οι αλλαγές στο σύστημα φορολογίας κεφαλαίου

Εγκύκλιος: Τι προβλέπεται για ΕΝΦΙΑ, μεταβιβάσεις, κληρονομιές, δωρεές και γονικές παροχές
Παρασκευή, 15 Σεπτεμβρίου 2017 09:36

UPD:09:36

REUTERS/ELIAS MARCOU

Απαλλάσσονται από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) για τα έτη 2017 και 2018 τα κτίσματα μετά του αναλογούντος σε αυτά οικοπέδου, τα οποία βρίσκονται στις δημοτικές ενότητες του Δήμου Λέσβου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και στη νήσο Κω και έχουν αποδεδειγμένα υποστεί ζημιές από το σεισμό της 12ης Ιουνίου 2017 και το σεισμό της 21ης Ιουλίου 2017 αντίστοιχα.

Από την έντυπη έκδοση
Σημαντικές είναι αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ, αλλά και στις φορολογίες μεταβιβάσεων, κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών, που ισχύουν από φέτος στο πλαίσιο εξορθολογισμού του συστήματος της φορολογίας κεφαλαίου. Ειδικότερα, βάσει των νόμων 4474/2017 και 4484/2017, που ψηφίστηκαν από τη Βουλή τον περασμένο Ιούνιο και Αύγουστο αντίστοιχα, προβλέπονται νέες εξαιρέσεις από τον ΕΝΦΙΑ, η αναστολή του συμπληρωματικού φόρου για τη διετία 2017 - 2018 στα αγροτεμάχια, αλλά ακόμη και η απαλλαγή από φόρο κτήσης κερδών τα χρηματικά ή και τα κάθε είδους έπαθλα που προσφέρονται μέσω προγράμματος δημοσίων κληρώσεων στους τυχερούς που πραγματοποιούν συναλλαγές με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή με άλλο ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής, για την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών, τη γνωστή «Λοταρία», που πρόκειται να ξεκινήσει το προσεχές διάστημα.
Αναλυτικότερα, με την υπ’ αριθμ. ΠΟΛ. 1138/13.9.2017 εγκύκλιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κοινοποιήθηκαν αρμοδίως οι διατάξεις των άρθρων 10, 13 και 14 του ν. 4474/2017 και των διατάξεων των άρθρων 13, 15, 52, 72, 76 και 79 του ν. 4484/2017, ενώ δόθηκαν και οι κατωτέρω διευκρινίσεις για θέματα φορολογίας κεφαλαίου:
1. ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ 10, 13 ΚΑΙ 14 ΤΟΥ Ν. 4474/2017 «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/2376 και άλλες διατάξεις»
1.1. Άρθρο 10 - «Φορολογικές διατάξεις για τις θυγατρικές της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. και την Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων (Ε.Ο. και Κ.)»
Σύμφωνα με τις παραγράφους 4, 5, και 6 του άρθρου αυτού η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ Α.Ε.) απαλλάσσεται από 1.1.2016 τόσο από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) όσο και από τον ΕΝΦΙΑ. Υπενθυμίζουμε ότι το συγκεκριμένο νομικό πρόσωπο απαλλασσόταν από τον ΕΝΦΙΑ για τα έτη 2014-2015 (ήδη με την αρχική διατύπωση της περ. α της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 4223/2013) όχι όμως και από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9).
Σύμφωνα με τις παραγράφους 5 και 6 του ιδίου άρθρου από το έτος 2017 απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ τα ακίνητα που ανήκουν στην Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, η οποία όμως υποχρεούται σε υποβολή Ε9 όταν μεταβάλλεται η περιουσιακή της κατάσταση.
1.2. Άρθρο 13 - «Ρυθμίσεις θεμάτων φορολογίας κατοχής ακινήτων»
1.2.1. Με την παράγραφο 2 του άρθρου αυτού παρατείνεται για δύο (2) έτη (2017 και 2018) η αναστολή επιβολής συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ για τα αγροτεμάχια που ανήκουν σε φυσικά πρόσωπα.
1.2.2. Από την 1η Ιανουαρίου 2017
α. ΕΝΦΙΑ στην ακίνητη περιουσία πτωχού:
* Ο σύνδικος της πτώχευσης δεν είναι πλέον υποκείμενος στον ΕΝΦΙΑ, παραμένει όμως υπόχρεος σε υποβολή της δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) στο όνομα του πτωχού (παράγραφος 1).
* Η δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9) υποβάλλεται από το σύνδικο της πτώχευσης στο όνομα του πτωχού (παράγραφος 7).
* Κατά τη χορήγηση του πιστοποιητικού του άρθρου 54Α του ν. 4174/2013 για ακίνητο, το οποίο ανήκει σε πτωχό, καταργείται η υποχρέωση ρύθμισης οφειλών ΕΝΦΙΑ ή ΦΑΠ για τυχόν άλλα ακίνητα πλην εκείνων για τα οποία ζητείται το πιστοποιητικό. Διατηρείται όμως η υποχρέωση εξόφλησης του επιμεριστικά αναλογούντος φόρου του συγκεκριμένου ακινήτου πριν την εκποίησή του (παράγραφοι 3 και 4).
* Προς διευκόλυνση των συναλλαγών, ειδικά για τα έτη 2012 έως και 2016 για τη χορήγηση του πιστοποιητικού του άρθρου 54Α, εφόσον δεν έχει υποβληθεί δήλωση για ακίνητο από τον υπόχρεο σε δήλωση, η δήλωση για το ακίνητο αυτό υποβάλλεται από τον κατά το χρόνο χορήγησης του πιστοποιητικού σύνδικο της πτώχευσης στο όνομα του πτωχού, και για τα έτη για τα οποία δεν είχε ακόμα διοριστεί ως σύνδικος (παράγραφος 8).
β. Χορήγηση πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ για κληρονομιαία περιουσία
Κατά τη σύνταξη συμβολαιογραφικής πράξης αποδοχής κληρονομιάς, για τα έτη κατά τα οποία υπόχρεος ήταν ο κληρονομούμενος, το πιστοποιητικό χορηγείται εφόσον έχει καταβληθεί ο φόρος, ΕΝΦΙΑ ή/και ΦΑΠ, που αναλογεί στο ποσοστό ή στο δικαίωμα του ακινήτου που κληρονομείται ή εφόσον ο κληρονομούμενος έχει νόμιμα απαλλαγεί από τον φόρο γι’ αυτό. Διευκρινίζεται ότι σε αυτές τις περιπτώσεις για τη χορήγηση του πιστοποιητικού πρέπει να έχει καταβληθεί ο φόρος που αναλογεί στο κληρονομιαίο ποσοστό (π.χ., ο φόρος που αναλογεί στο 75% επί όλων των ακινήτων σε περίπτωση εξ αδιαθέτου διαδοχής) ή στο δικαίωμα (π.χ., ο φόρος που αναλογεί στην αξία ενός μόνο ακινήτου σε περίπτωση διαδοχής με διαθήκη) που κληρονομείται από τον κληρονόμο, χωρίς να απαιτείται η ρύθμιση του φόρου για τα υπόλοιπα ακίνητα ή ποσοστά ακινήτων ή δικαιώματα του κληρονομούμενου (παράγραφοι 3 και 4).
γ. Χορήγηση πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ σε ειδικές περιπτώσεις μεταβίβασης ακινήτων
Σε περίπτωση μεταβίβασης με αντάλλαγμα του συνόλου της ακίνητης περιουσίας φυσικού ή νομικού προσώπου, εφόσον το συνολικά οφειλόμενο ποσό κύριων και πρόσθετων φόρων και προσαυξήσεων αποδίδεται, επί ποινή ακυρότητας από το συμβολαιογράφο μέσα στην προθεσμία των τριών εργάσιμων ημερών, χορηγείται ένα ενιαίο πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ (που περιλαμβάνει όλα τα ακίνητα), χωρίς να απαιτείται να έχει προηγηθεί ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών από ΕΝΦΙΑ ή και ΦΑΠ (παράγραφος 5).
δ. Χορήγηση πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ για δικαστική χρήση
Για το παραδεκτό της συζήτησης ενώπιον δικαστηρίου εμπράγματης αγωγής επί ακινήτου προσκομίζεται από τον ενάγοντα, όταν αυτός είναι και υπόχρεος σε ΕΝΦΙΑ, πιστοποιητικό ότι το ίδιο ακίνητο περιλαμβάνεται στη δήλωση ΕΝΦΙΑ ή και ΦΑΠ, κατά περίπτωση, για τα πέντε προηγούμενα έτη, χωρίς να απαιτείται πλέον η καταβολή ΕΝΦΙΑ ή του ΦΑΠ του ακινήτου ούτε η ρύθμιση των υπόλοιπων χρεών ΕΝΦΙΑ ή ΦΑΠ (παράγραφος 6).
Για όλες τις περιπτώσεις α, β, γ και δ αναμένεται να εκδοθεί απόφαση καθορισμού των νέων υποδειγμάτων πιστοποιητικών του αρ. 54Α ν. 4174/2013, σύμφωνα με τις νέες διατάξεις. Μέχρι την έκδοση της εν λόγω απόφασης το πιστοποιητικό των περιπτώσεων αυτών θα εκδίδεται σύμφωνα με την περίπτωση vii της παραγράφου 5 του άρθρου 1 της απόφασης ΠΟΛ. 1004/2.1.2015, η οποία προστέθηκε με την παράγραφο 1 της απόφασης ΠΟΛ. 1002/2017.
1.3. Άρθρο 14 - «Τροποποίηση του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια»
Με τη διάταξη του άρθρου 14 τροποποιούνται τα δύο τελευταία εδάφια της παραγράφου 1 της ενότητας Α’ του άρθρου 26 του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια (στο εξής ΚΔΦΚΔ), ο οποίος κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2961/2001, που αφορά την απαλλαγή πρώτης κατοικίας στην αιτία θανάτου κτήση, και ορίζεται ότι δικαιούχοι της απαλλαγής δύνανται να είναι όχι μόνο οι Έλληνες και οι πολίτες κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και οι πολίτες των χωρών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), (Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία), ανεξαρτήτως αν είναι μόνιμοι κάτοικοι Ελλάδος ή όχι. Η νέα διάταξη ισχύει για υποθέσεις στις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννιέται από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή από 7-6-2017, και επεκτείνεται και στην απαλλαγή πρώτης κατοικίας αιτία γονικής παροχής, με βάση την παράγραφο 1 της ενότητας Α’ του άρθρου 43 ΚΔΦΚΔ, το οποίο παραπέμπει για την εφαρμογή του στους όρους και τις προϋποθέσεις της ενότητας Α’ του άρθρου 26. Οι λοιπές προϋποθέσεις, όροι και περιορισμοί της απαλλαγής εξακολουθούν να ισχύουν.
2. ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ 13, 15, 52, 72, 76 και 79 του ν. 4484/2017 «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/881 και άλλες διατάξεις».
2.1. Άρθρο 13 - «Τροποποίηση άρθρων 3 και 7 του ν. 4223/2013»
Με τις διατάξεις του άρθρου 13 τροποποιούνται οι διατάξεις των άρθρων 3 και 7 του ν. 4223/2013.
Συγκεκριμένα, με την παράγραφο 1 του άρθρου 13 ορίζεται ότι απαλλάσσονται από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) για τα έτη 2017 και 2018 τα κτίσματα μετά του αναλογούντος σε αυτά οικοπέδου, τα οποία βρίσκονται στις δημοτικές ενότητες του Δήμου Λέσβου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και στη νήσο Κω και έχουν αποδεδειγμένα υποστεί ζημιές από το σεισμό της 12ης Ιουνίου 2017 και το σεισμό της 21ης Ιουλίου 2017 αντίστοιχα. Η απαλλαγή αυτή θα χορηγηθεί από την αρμόδια ΔΟΥ, μετά από αίτηση - υπόδειγμα του φορολογούμενου, με την προσκόμιση των οικείων παραστατικών. (Θα εκδοθεί σχετική απόφαση.)
Με την παράγραφο 2 του ιδίου άρθρου ορίζεται ότι οι εκπτώσεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 7 του ν. 4223/2013 από τον ΕΝΦΙΑ, οι οποίες χορηγήθηκαν στα φυσικά πρόσωπα με την πρώτη ηλεκτρονική έκδοση δήλωσης ΕΝΦΙΑ - πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου έτους 2017, επανεξετάζονται μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2018 και, σε περίπτωση νέων στοιχείων που προκύπτουν από τις δηλώσεις εισοδήματος φορολογικού έτους 2016, οι οποίες υποβάλλονται μεν εμπρόθεσμα αλλά μετά την πρώτη ηλεκτρονική έκδοση των πράξεων διοικητικού προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ έτους 2017, εκδίδεται νέα δήλωση ΕΝΦΙΑ - πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου για το έτος αυτό.
2.2. Άρθρο 15 - «Τροποποίηση του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια»
Με τη διάταξη του άρθρου 15 τροποποιείται η περίπτωση β’ της παρ. 3 του άρθρου 25 του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια και ορίζεται ότι υπόκεινται σε αυτοτελή φορολόγηση με συντελεστή 0,5% οι κτήσεις λόγω κληρονομιάς ή κληροδοσίας προς τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα, τα οποία υπάρχουν ή συνιστώνται νόμιμα στην Ελλάδα ή στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στις χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), και προς τα λοιπά αντίστοιχα αλλοδαπά με τον όρο της αμοιβαιότητας καθώς και οι περιουσίες του άρθρου 50 του ν. 4182/2013 (Α’ 185), εφόσον επιδιώκουν αποδεδειγμένα σκοπούς εθνικούς ή θρησκευτικούς ή φιλανθρωπικούς ή εκπαιδευτικούς ή πολιτιστικούς ή γενικά επωφελείς για την κοινωνία εν όλω ή εν μέρει, κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 4182/2013.
Συγκεκριμένα με την ανωτέρω διάταξη διευρύνεται ο κύκλος των μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικών προσώπων που φορολογούνται με τον ευνοϊκό φορολογικό συντελεστή 0,5% για την αιτία θανάτου απόκτηση περιουσίας, ο οποίος από 1.8.2017 καταλαμβάνει και τα αντίστοιχα νομικά πρόσωπα που είναι εγκατεστημένα σε άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) και φορολογούνται στην Ελλάδα, ανεξάρτητα από τη συνδρομή του όρου της αμοιβαιότητας. Τα ανωτέρω έχουν εφαρμογή και στην κτήση περιουσίας αιτία δωρεάς με βάση τη διάταξη της περίπτωσης α’ Ενότητας Β’ του άρθρου 43 του Κώδικα.
Επί της ουσίας δηλαδή με το άρθρο 15 καταργείται η προϋπόθεση του όρου της αμοιβαιότητας, η οποία έπρεπε υποχρεωτικά να συντρέχει προκειμένου να τύχουν του ευνοϊκού συντελεστή 0,5% όλα ανεξαιρέτως τα αλλοδαπά νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (τα αντίστοιχα με τα ελληνικά) και περιορίζεται αυτή μόνο στα αντίστοιχα αλλοδαπά νομικά πρόσωπα, που είναι εγκατεστημένα σε τρίτες χώρες (πλην της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΕΟΧ).
Τέλος, στη διάταξη μνημονεύεται ο νέος νόμος 4182/2013 (που αντικατέστησε τον α.ν. 2039/1939), στο άρθρο 1 του οποίου ορίζεται ο κοινωφελής σκοπός, ενώ στο άρθρο 50 περιλαμβάνονται τα αφορώντα τη σύσταση κοινωφελούς ιδρύματος ή αυτοτελούς περιουσίας για την εξυπηρέτηση κοινωφελούς σκοπού.
Εν όψει των ανωτέρω, εφόσον καταλειφθεί περιουσία αιτία θανάτου ή δωρεάς σε αλλοδαπό νομικό πρόσωπο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, εγκατεστημένο σε χώρα της Ε.Ε. ή του ΕΟΧ, η οποία φορολογείται στην Ελλάδα, δεν θα τεθεί πλέον ως προϋπόθεση υπαγωγής του στο μειωμένο συντελεστή 0,5% η ύπαρξη όρου αμοιβαιότητας για τα αντίστοιχα ελληνικά νομικά πρόσωπα, αλλά θα φορολογηθεί αυτό με συντελεστή 0,5% άνευ ετέρου (εφόσον βέβαια συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις του νόμου).
Οι ρυθμίσεις του άρθρου 15 ισχύουν από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή εφαρμόζονται σε υποθέσεις στις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννιέται από 1/8/2017.
2.3. Άρθρο 52 - «Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4446/2016 (Α’ 240/2016)».
Με τις διατάξεις του άρθρου 52 παρατείνεται για χρονικό διάστημα δώδεκα μηνών από την 22α Δεκεμβρίου 2016 η προθεσμία χορήγησης αποδεικτικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας καθώς και Πιστοποιητικού Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) στην ανώνυμη εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΒΕΕ, με τους όρους του άρθρου 125 του ν. 4446/2016.
Συγκεκριμένα (όσον αφορά τα θέματα ΕΝΦΙΑ) χορηγούνται, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης για το ως άνω χρονικό διάστημα στην ως άνω εταιρεία πιστοποιητικά της Φορολογικής Διοίκησης, με τα οποία βεβαιώνεται ότι τα δύο γήπεδα, που βρίσκονται στη θέση «Βλύχα» ή «Στενά» ή «Φαρδιά Βλύχα» του Δήμου Ελευσίνας της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής, περιλαμβάνονται στις δηλώσεις Φόρου Ακίνητης Περιουσίας, καθώς και του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων, χωρίς να απαιτείται η εξόφληση του αναλογούντος φόρου.
Τονίζεται ότι από το ποσοστό επτά τοις εκατό (7%) του συμφωνημένου τιμήματος, που παρακρατείται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, εξοφλούνται κατά προτεραιότητα οι αναλογούντες Φόρος Ακίνητης Περιουσίας και Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) για τα συγκεκριμένα ακίνητα.
2.4. Άρθρο 72 - «Φορολογία κερδών από τυχερά παίγνια»
Με τις διατάξεις του άρθρου 72 τροποποιείται το άρθρο 59 του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 59 προστίθεται παράγραφος 2, με την οποία ορίζεται ότι απαλλάσσονται από το φόρο κτήσης κερδών από τυχερά παίγνια τα έπαθλα τα οποία προσφέρονται στο πλαίσιο του άρθρου 70 του ν. 4446/2016, δηλαδή τα χρηματικά ή και τα κάθε είδους έπαθλα που προσφέρονται μέσω προγράμματος δημοσίων κληρώσεων στους τυχερούς που πραγματοποιούν συναλλαγές με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή με άλλο ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής, για την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών.
2.5. Άρθρο 76 - «Τροποποίηση του άρθρου 8 του ν. 4223/2013».
Με τις διατάξεις του άρθρου 76 καθορίζονται οι δόσεις καταβολής του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) για το έτος 2017. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι η πρώτη δόση ΕΝΦΙΑ καταβάλλεται μέχρι την 29η Σεπτεμβρίου 2017 και η τελευταία μέχρι και την 31η Ιανουαρίου 2018.
2.6. Άρθρο 79 - «Μητρώο Αξιών Μεταβιβάσεων Ακινήτων»
Με τη διάταξη του άρθρου 79 δημιουργείται στο Υπουργείο Οικονομικών ένα Μητρώο Αξιών Μεταβιβάσεων Ακινήτων (σε ηλεκτρονική μορφή), στο οποίο καταχωρούνται μεταβιβάσεις που διενεργήθηκαν μετά την 1η Μαρτίου 2017, με αποκλειστικό σκοπό την εξαγωγή στατιστικών συμπερασμάτων και την παρακολούθηση της αγοράς ακινήτων.


Πώς μπορείτε να ελαφρύνετε φέτος το εκκαθαριστικό του ΕΝΦΙΑ

Ακίνητα: Σύντομα αναμένεται να τεθεί και πάλι σε λειτουργία από την ΑΑΔΕ η ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων Ε9 έτους 2017
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
 
Δευτέρα, 04 Σεπτεμβρίου 2017
 
Σελ. 04
Η υποβολή τροποποιητικών - διορθωτικών δηλώσεων στοιχείων ακινήτων (Ε9) για το 2017 θα είναι και πάλι δυνατή εντός των προσεχών ημερών, μέσω της εφαρμογής «Ε9 Περιουσιολόγιο» που βρίσκεται στον λογαριασμό κάθε φορολογούμενου στο σύστημα TAXISnet (ηλεκτρονική διεύθυνση www.gsis.gr).
Όποιος φορολογούμενος έχει κάνει λάθη ή έχει υποπέσει σε παραλείψεις κατά τη συμπλήρωση του εντύπου Ε9, με αποτέλεσμα η εικόνα της περιουσιακής του κατάστασης την 1η/1/2017 να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, θα έχει το δικαίωμα να εισέλθει στην εφαρμογή «Ε9 Περιουσιολόγιο» και να υποβάλει νέα δήλωση για το έτος 2017. Το σύστημα ΤΑΧΙSnet θα του εμφανίσει την εικόνα της ακίνητης περιουσίας του, όπως αυτή είχε διαμορφωθεί την 1η Ιανουαρίου 2017, βάσει των αρχικών και τροποποιητικών δηλώσεων που ήδη έχει υποβάλει. Πάνω στην εικόνα αυτή θα μπορεί να επέμβει και να διορθώσει τα λανθασμένα στοιχεία που έχει αναγράψει ή να καλύψει τις όποιες παραλείψεις του έχει διαπιστώσει, ώστε να αποκατασταθεί η πραγματική εικόνα της περιουσιακής του κατάστασης, όπως αυτή είχε διαμορφωθεί την 1η/1/2017.
Συνηθέστερο λάθος που διαπράττουν οι φορολογούμενοι είναι η καταχώριση βοηθητικών χώρων ως κύριων. Στις περιπτώσεις αυτές χρεώνεται κανονικός φόρος ανά τετραγωνικό μέτρο και όχι ο μειωμένος κατά 90% σε σχέση με τον φόρο που αναλογεί σε χώρο κύριας χρήσης.
Οι φορολογούμενοι που θέλουν να διορθώσουν λάθη ή παραλείψεις στη δήλωση Ε9 του έτους 2017 θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:
1) Σε περίπτωση που υποβληθεί τροποποιητική - διορθωτική δήλωση Ε9 έτους 2017 και από τη νέα εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ 2017 προκύψει μείωση του αρχικώς βεβαιωθέντος φόρου, τότε η δήλωση αυτή δεν μπορεί να υπαχθεί στις ευνοϊκές διατάξεις των άρθρων 57 έως 61 του ν. 4446/2016 για την οικειοθελή αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών και ως εκ τούτου δεν είναι δυνατή η απαλλαγή από το πρόστιμο των 100 ευρώ για την εκπρόθεσμη υποβολή. Κι αυτό διότι για να υπαχθεί μια τέτοια δήλωση στις ευνοϊκές διατάξεις των παραπάνω άρθρων θα πρέπει από την εκκαθάρισή της να προκύπτει είτε το ίδιο ποσό φόρου είτε μεγαλύτερο ποσό φόρου από αυτό που έχει προκύψει από την προηγούμενη εκκαθάριση.
2) Επιπλέον, εάν από την υποβολή της τροποποιητικής δήλωσης Ε9 προκύψει μείωση του αρχικώς καταλογισθέντος ΕΝΦΙΑ κατά ποσό μεγαλύτερο των 300 ευρώ, ο φορολογούμενος θα παραπεμφθεί στην αρμόδια ΔΟΥ για έλεγχο. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να προσκομίσει όλα τα δικαιολογητικά που επιβεβαιώνουν τον λόγο υποβολής της διορθωτικής δήλωσης.
Τα συχνότερα λάθη
Τα πιο συχνά λάθη στη συμπλήρωση του Ε9 που προκαλούν υπερχρεώσεις με επιπλέον ΕΝΦΙΑ και οι οδηγίες για να διορθωθούν με την υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων Ε9 έχουν αναλυτικά ως εξής:
Μη ορθή συμπλήρωση στοιχείων για ημιτελή κτίσματα: Οι φορολογούμενοι που έχουν στην κατοχή τους κενά ημιτελή κτίσματα, τα οποία δεν έχουν ακόμη ηλεκτροδοτηθεί ή ηλεκτροδοτούνται με εργοταξιακό ρεύμα, δικαιούνται έκπτωσης 60% στον ΕΝΦΙΑ που αναλογεί στα συγκεκριμένα κτίσματα. Τα προηγούμενα δύο έτη έχει συμβεί σε πολλές περιπτώσεις η έκπτωση αυτή να μην υπολογιστεί στο εκκαθαριστικό του ΕΝΦΙΑ.
Αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι τα στοιχεία του κενού ημιτελούς ακινήτου δεν είχαν αναγραφεί σωστά στη δήλωση Ε9.
Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί από την πρώην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) και νυν Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), προκειμένου να υπολογιστεί η έκπτωση κατά 60% στον ΕΝΦΙΑ που αναλογεί σε κενό ημιτελές κτίσμα το οποίο δεν έχει ποτέ ηλεκτροδοτηθεί ή ηλεκτροδοτείται με εργοταξιακό ρεύμα, ο φορολογούμενος πρέπει, κατά την αναγραφή των στοιχείων του συγκεκριμένου κτίσματος στον πίνακα 1 του Ε9, να έχει συμπληρώσει οπωσδήποτε και τις ακόλουθες ενδείξεις:
* Στη στήλη 10 του πίνακα 1 θα πρέπει να έχει αναγράψει τον κωδικό αριθμό 99 που σημαίνει «ημιτελές κτίσμα».
* Στη στήλη 30 του πίνακα 1 πρέπει να έχει συμπληρώσει την ένδειξη «ΟΧΙ» εάν το ημιτελές κτίσμα είναι «μη ηλεκτροδοτούμενο» ή την ένδειξη «ΝΑΙ», εάν το ημιτελές κτίσμα ηλεκτροδοτείται με εργοταξιακό ρεύμα. Στην περίπτωση συμπλήρωσης της ένδειξης «ΝΑΙ» στη στήλη 30 θα πρέπει να έχει αναγραφεί και ο αριθμός της εργοταξιακής παροχής ηλεκτρικού ρεύματος στη στήλη 31 του πίνακα 1.
* Στη στήλη 32 «ειδική κατηγορία» του πίνακα 1 θα πρέπει να έχει αναγράψει τον κωδικό 8 που σημαίνει ότι το δηλούμενο κτίσμα είναι «κενό».
Εάν στο Ε9 που απεικονίζει την εικόνα της ακίνητης περιουσίας την 1η/1/2017 δεν εμφανίζεται συμπληρωμένη έστω και μία από τις τρεις αυτές ενδείξεις, τότε η προβλεπόμενη από τον νόμο έκπτωση 60% στον αναλογούντα ΕΝΦΙΑ δεν έχει υπολογιστεί ούτε στο εκκαθαριστικό του ΕΝΦΙΑ του έτους 2017. Για να κερδίσει την έκπτωση ο φορολογούμενος θα πρέπει να υποβάλει τροποποιητική - διορθωτική δήλωση Ε9 στην οποία οφείλει να αναγράψει ξανά όλα τα στοιχεία του ημιτελούς κτίσματος και ταυτόχρονα να συμπληρώσει και τις παραπάνω στήλες του πίνακα 1 (στήλες 10, 30 και 32 αν πρόκειται για μη ηλεκτροδοτούμενο ή 10, 30, 31 και 32 εάν πρόκειται για ηλεκτροδοτούμενο με εργοταξιακό ρεύμα).
Παραλείψεις και λάθη στην αναγραφή των στοιχείων των κτισμάτων που βρίσκονται μέσα σε αγροτεμάχια: Υπάρχει πιθανότητα ο φορολογούμενος να έχει χρεωθεί με υπέρογκο φόρο για ένα αγροτεμάχιο με κτίσμα που κατέχει και δήλωσε στο Ε9. Για να εξαλείψει αυτή την πιθανότητα θα πρέπει να προσέξει τι στοιχεία έχει δηλώσει στο Ε9 για το συγκεκριμένο κτίσμα. Η νομοθεσία για τον ΕΝΦΙΑ προβλέπει ότι σε περίπτωση κατά την οποία μέσα σε ένα αγροτεμάχιο υφίσταται κτίσμα το οποίο χρησιμοποιείται ως κατοικία, ο φόρος του αγροτεμαχίου πενταπλασιάζεται. Αν το κτίσμα δεν είναι κατοικία, αλλά γεωργικό κτίσμα ή αποθήκη ή επαγγελματική στέγη, ο φόρος δεν πενταπλασιάζεται.
Σύμφωνα τώρα με τις οδηγίες μηχανογραφικής επεξεργασίας των δηλώσεων Ε9 που έχει εκδώσει η πρώην ΓΓΔΕ και νυν ΑΑΔΕ, σε περίπτωση κατά την οποία στον πίνακα 2 του Ε9 έχει συμπληρωθεί η στήλη της συνολικής επιφάνειας κτισμάτων που βρίσκονται στο αγροτεμάχιο (η στήλη 17), αλλά δεν έχει συμπληρωθεί η κατηγορία του ακινήτου (στη στήλη 17α ή 17β ή 17γ), τότε θεωρείται ότι επί του αγροτεμαχίου βρίσκεται κατοικία.
Συνεπώς, αν ο φορολογούμενος έχει αγροτεμάχιο μέσα στο οποίο υπάρχει κάποιο κτίσμα, το οποίο δεν είναι κατοικία, αλλά γεωργικό κτίσμα ή αποθήκη ή κτήριο επαγγελματικής στέγης, πρέπει να ελέγξει εάν στο Ε9 έχει δηλώσει σωστά το κτίσμα αυτό, συμπληρώνοντας μία από τις στήλες 17α ή 17β ή 17γ.
Αν αυτό δεν συμβαίνει τότε σημαίνει ότι έχει παραλείψει να δηλώσει ορθά το είδος του κτίσματος στο Ε9. Στην περίπτωση αυτή, αν δεν διορθωθεί η παράλειψη, τότε το μηχανογραφικό σύστημα του υπουργείου Οικονομικών εκλαμβάνει το κτίσμα ως «κατοικία» και κατά τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ ο φόρος του αγροτεμαχίου πενταπλασιάζεται.
Για να αντιμετωπιστεί μια τέτοια παράλειψη, που έχει «φουσκώσει» το εκκαθαριστικό του φετινού ΕΝΦΙΑ, ο φορολογούμενος θα πρέπει να υποβάλει τροποποιητική - διορθωτική δήλωση Ε9, στην οποία θα πρέπει να ξαναδηλώσει το αγροτεμάχιο και να συμπληρώσει ορθά την κατηγορία του κτίσματος που βρίσκεται εντός του αγροτεμαχίου, συμπληρώνοντας κατά περίπτωση είτε τη στήλη 17α είτε τη στήλη 17β είτε τη στήλη 17γ.
Παραλείψεις και λάθη στα στοιχεία για τα ποσοστά συνιδιοκτησίας: Σε περίπτωση μη αναγραφής ποσοστού συνιδιοκτησίας ή αναγραφής λανθασμένου ποσοστού συνιδιοκτησίας, το μηχανογραφικό σύστημα της ΑΑΔΕ υπολογίζει τον ΕΝΦΙΑ θεωρώντας ότι το ποσοστό συνιδιοκτησίας είναι 100%, δηλαδή ότι όλο το ακίνητο ανήκει στον φορολογούμενο, οπότε καταλογίζει στον ίδιο φορολογούμενο ολόκληρο τον ΕΝΦΙΑ του ακινήτου. Στην περίπτωση αυτή, για να εξαλειφθεί αυτή η άδικη υπερχρέωση, θα πρέπει να υποβληθεί τροποποιητική δήλωση Ε9 στην οποία το ακίνητο για το οποίο έχει γίνει το λάθος πρέπει να δηλωθεί ξανά με συμπληρωμένο το σωστό ποσοστό συνιδιοκτησίας στην αντίστοιχη στήλη (στη στήλη 16 του πίνακα 1 αν πρόκειται για κτίσμα, στη στήλη 19 του πίνακα 1 αν πρόκειται για οικόπεδο εντός σχεδίου ή στη στήλη 20 του πίνακα 2 αν πρόκειται για εδαφική έκταση εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού).
Λανθασμένη αναγραφή των στοιχείων για την επιφάνεια των κύριων και των βοηθητικών χώρων του ακινήτου: Συνηθέστερο λάθος που διαπράττουν οι φορολογούμενοι είναι η καταχώρηση βοηθητικών χώρων ως κύριων. Στις περιπτώσεις αυτές χρεώνεται κανονικός φόρος ανά τετραγωνικό μέτρο και όχι ο μειωμένος κατά 90% σε σχέση με τον φόρο που αναλογεί σε χώρο κύριας χρήσης. Συχνά επίσης έχει παρατηρηθεί η δήλωση των υπογείων επιφανειών ακινήτων ως χώρων κύριας χρήσης ή του παταριού που επικοινωνεί με εσωτερική κλίμακα με τους κύριους χώρους του ακινήτου. Στις περιπτώσεις αυτές είναι αναγκαία η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης Ε9 για την αποκατάσταση των λαθών. Συγκεκριμένα, το ακίνητο για το οποίο έχουν γίνει τα λάθη θα πρέπει να ξαναδηλωθεί με αναγραφή του σωστού αριθμού τετραγωνικών μέτρων τόσο για τους κύριους όσο και για τους βοηθητικούς χώρους.
Λοιπά λάθη ή παραλείψεις στη δήλωση των ακινήτων (στο Ε9), εξαιτίας των οποίων έχει «φουσκώσει» το εκκαθαριστικό του ΕΝΦΙΑ: Από το 2014 έχουν καθοριστεί κι άλλοι δυσμενείς για τους φορολογούμενους κανόνες υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ σε περιπτώσεις λαθών και ελλείψεων στη συμπλήρωση του Ε9. Οι φορολογούμενοι θα πρέπει λοιπόν να ελέγξουν εάν υπάγονται σε μία ή περισσότερες από τις περιπτώσεις αυτές που είναι οι παρακάτω:
α) Σε περίπτωση κατά την οποία έχει δηλωθεί ψιλή κυριότητα ή επικαρπία, αλλά στη στήλη όπου έπρεπε να έχει δηλωθεί το έτος γέννησης επικαρπωτή για το συγκεκριμένο δικαίωμα δεν έχει συμπληρωθεί τίποτε, τότε το ακίνητο θεωρείται ότι ανήκει κατά πλήρη κυριότητα στον φορολογούμενο και ο φόρος υπολογίζεται χωρίς καμία έκπτωση.
β) Σε περίπτωση μη συμπλήρωσης του αριθμού ορόφου ή συμπλήρωσης ορόφου ακινήτου ως δώμα, για τον υπολογισμό του φόρου λαμβάνεται ο συντελεστής που αντιστοιχεί στον 6ο όροφο, οπότε ο φόρος υπολογίζεται με προσαύξηση λόγω υψηλού ορόφου.
γ) Σε περίπτωση μη αναγραφής ή αναγραφής λανθασμένου έτους γέννησης επικαρπωτή, με εξαίρεση την προηγούμενη περίπτωση, λαμβάνεται υπόψη το δυσμενέστερο για τον φορολογούμενο έτος.
Τι ισχύει σε περιπτώσεις λανθασμένων στοιχείων για εμπράγματα δικαιώματα
Υπάρχουν περιπτώσεις φορολογουμένων που έχουν την ψιλή κυριότητα ή την επικαρπία επί ακινήτων και χρεώνονται με επιπλέον ΕΝΦΙΑ επειδή στο Ε9 δεν δήλωσαν ψιλή κυριότητα ή επικαρπία, αλλά πλήρη κυριότητα, αναγράφοντας τον κωδικό 1 αντί των κωδικών 2 ή 3 στις σχετικές στήλες του Ε9, ή παραλείποντας να αναγράψουν κάποιον κωδικό στις συγκεκριμένες στήλες.
Σε κάθε τέτοια περίπτωση, κατά την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ δεν έχει υπολογιστεί η έκπτωση επί της φορολογητέας αξίας του ακινήτου, η οποία προβλέπεται σε περίπτωση ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας, ανάλογα με την ηλικία του επικαρπωτή, καθώς έχει θεωρηθεί αυτόματα ότι το ακίνητο ανήκει στον δηλούντα κατά πλήρη κυριότητα.
Το λάθος αυτό μπορεί να εντοπιστεί με έναν απλό έλεγχο στον κωδικό που αναγράφεται στη στήλη 15 ή στη στήλη 19 του πίνακα 1 του Ε9, αν πρόκειται για κτίσμα ή οικόπεδο εντός σχεδίου ή στη στήλη 18 του πίνακα 2 του Ε9, αν πρόκειται για αγροτεμάχιο.
Για να διορθωθεί το λάθος θα πρέπει να υποβληθεί τροποποιητική - διορθωτική δήλωση Ε9 και να ξαναδηλωθούν τα στοιχεία του ακινήτου, με ορθή συμπλήρωση της στήλης που αφορά στο εμπράγματο δικαίωμα.

«Πρώτο βήμα» για τις νέες αντικειμενικές

Ακίνητα: Το υπ. Οικονομικών δρομολόγησε τη σύσταση της συντονιστικής επιτροπής για την εναρμόνιση με τις εμπορικές τιμές
Τετάρτη, 13 Σεπτεμβρίου 2017 10:11
INTIME NEWS/ΜΠΑΜΠΟΥΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
gkouros@naftemporiki.gr
Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την εξίσωση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων με τις εμπορικές τιμές, καθώς το οικονομικό επιτελείο έκανε χθες το πρώτο βήμα για την υλοποίηση, έως το τέλος Δεκεμβρίου, της μνημονιακής δέσμευσης που θα ανάψει το «πράσινο φως» για το νέο σύστημα από την 1η Ιανουαρίου 2018.
Ειδικότερα, με απόφαση της υφυπουργού Οικονομικών Κ. Παπανάτσιου ενεργοποιείται η διάταξη του άρθρου 71 του ν. 4484/2017 με την οποία προβλέπεται η σύσταση ενδεκαμελούς Διαρκούς Επιτροπής, με πρόεδρο τον υπουργό Οικονομικών για τον συντονισμό των δράσεων που απαιτούνται για τη δημιουργία ενός πληροφοριακού συστήματος αξιών ακινήτων, ώστε να επιτευχθεί μια κατά το δυνατόν ακριβέστερη προσέγγιση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων με τις πραγματικές αγοραίες τιμές τους.
Με το νέο σύστημα ουσιαστικά θα θεσπιστούν νέες τιμές ζώνης και νέοι αυξητικοί και μειωτικοί συντελεστές, βάσει των οποίων θα προσδιορίζονται οι φορολογητέες αξίες των ακινήτων σε επίπεδα όσο το δυνατόν πιο κοντά στις πραγματικές τιμές τους.
Θα πρέπει βέβαια να αναφερθεί ότι το έργο φαντάζει ιδιαίτερα δύσκολο και δεν αποκλείεται την τελευταία στιγμή και πάλι, λίγο πριν από την εκπνοή του τρέχοντος έτους, να αποφασιστεί να γίνει μια επικαιροποίηση των τιμών ζώνης των ακινήτων.
Για να αποφευχθεί πάντως το ενδεχόμενο αυτό, στο υπουργείο Οικονομικών άρχισε ένας νέος αγώνας δρόμου και η κα Παπανάτσιου, με την εν λόγω απόφασή της (υπ’ αριθμ. 0001234ΕΞ/12.9. 2017), καλεί μάλιστα τα μέλη της ανωτέρω Επιτροπής να συνεδριάζουν όσο συχνά απαιτείται, προκειμένου να μη χαθούν τα χρονοδιαγράμματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πλέον για μην υπάρξουν αποκλίσεις από το χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί με τους δανειστές, όπως το έχει ήδη παρουσιάσει η «Ν», θα πρέπει:
*  στο τέλος Νοεμβρίου 2017 να έχει εξασφαλιστεί ο πλήρης προσδιορισμός της ακίνητης ιδιοκτησίας μέσω του υφιστάμενου κτηματολογίου και μέσω διασταυρωτικού ελέγχου όλων των ιδιοκτησιακών συμφερόντων με όλες τις μεμονωμένες ιδιοκτησίες
*  στο τέλος Δεκεμβρίου 2017 να έχει θεσπιστεί η νομοθεσία για την ευθυγράμμιση των φορολογητέων αξιών των ακινήτων με τις τιμές αγοράς.  Υπό την προϋπόθεση δε ότι όλα θα τηρηθούν κατά γράμμα θα πρέπει έως το τέλος Μαρτίου να έχουν εκδοθεί και τα εκκαθαριστικά σημειώματα του ΕΝΦΙΑ του έτους 2018 με βάση τις νέες φορολογητέες τιμές.
Αναγκαία προϋπόθεση φυσικά για να ισχύσει το νέο σύστημα είναι η δημιουργία της αναγκαίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την εκτίμηση της αξίας των ακινήτων, η οποία μάλιστα θα πρέπει να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου του 2017.
Τρόπος λειτουργίας
Με βάση το κείμενο της εν λόγω απόφασης, ο πρόεδρος της Επιτροπής μπορεί να προσκαλεί κατά την κρίση του στις συνεδριάσεις κυβερνητικά στελέχη και φορείς του δημοσίου τομέα, υπηρεσιακούς παράγοντες, ειδικούς εμπειρογνώμονες, φορείς του ιδιωτικού τομέα και άλλα πρόσωπα που μπορούν να συνεισφέρουν στην καλύτερη εκτέλεση του έργου της, ενώ η Επιτροπή για την υποβοήθηση του έργου της ζητεί πληροφορίες και στοιχεία από τους αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες και ενημερώνεται με εισηγήσεις από τα αρμόδια υπουργεία.
Οι δράσεις, που θα συντονίζει η Επιτροπή, περιλαμβάνουν την αξιοποίηση μιας βάσης δεδομένων με την ονομασία «Τράπεζα Αξιών Ακινήτων», που έχει δημιουργηθεί στο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα «Ψηφιακές Υπηρεσίες Δημόσιας Περιουσίας και Εθνικών Κληροδοτημάτων», προκειμένου τα στοιχεία που θα συγκεντρώνονται διαρκώς σε αυτήν να αποτελούν το υπόβαθρο ενός σύγχρονου ψηφιακού συστήματος εκτίμησης ακινήτων, μέσω του οποίου θα επιδιώκεται η όσο το δυνατόν πιστότερη προσέγγιση των αγοραίων τιμών των ακινήτων.
Επισημαίνεται ότι στη Διαρκή Επιτροπή μετέχουν οι εξής:
α) Ο υπουργός Οικονομικών, ως πρόεδρος,
β) ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εσωτερικών,
γ) ο γενικός γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας,
δ) ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Διοικητικής Υποστήριξης του υπουργείου Οικονομικών,
ε) ο γενικός γραμματέας Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
στ) ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων,
ζ) ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος,
η) ο πρόεδρος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής,
θ) ο πρόεδρος της εταιρείας «Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση Α.Ε.»,
ι) ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος,
ια) ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος,
ιβ) ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκτιμητών Ελλάδος, ως µέλη της Επιτροπής.
Το έργο της Επιτροπής ολοκληρώνεται με την πρόταση του συστήματος καθορισμού τιμών ζώνης και συντελεστών προσδιορισμού των αξιών ακινήτων, που θα πρέπει να αντανακλούν κατά το δυνατόν τις αγοραίες τιμές, όπως επίσης με την πρόταση των αναγκαίων νομοθετικών ρυθμίσεων.
Διασφάλιση των εσόδων
Σε περίπτωση που οι νέες τιμές ακινήτων οδηγήσουν σε μικρή πτώση των εσόδων του ΕΝΦΙΑ, σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα 2,65 δισ. ευρώ, θα διευρυνθεί η φορολογητέα βάση του φόρου και οι συντελεστές υπολογισμού του θα προσαρμοστούν για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος των εσόδων και να διατηρηθεί ο φορολογικά ουδέτερος χαρακτήρας της μεταρρύθμισης.  

Η «ακτινογραφία» του ΕΝΦΙΑ

Δευτέρα, 28 Αυγούστου 2017 13:55
 
UPD:13:55
INTIME NEWS/ΧΑΛΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
gkouros@naftemporiki.gr
Αντιμέτωποι με τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ έρχονται από σήμερα περίπου 6,3 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων, οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν στην εφορία περισσότερα από 2,6 δισ. ευρώ.
Τα εκκαθαριστικά για την πληρωμή του φόρου ξεκίνησαν να αναρτώνται από χθες στο TAXISnet, διαδικασία η οποία θα ολοκληρωθεί έως την 31η Αυγούστου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε την ανάρτηση των εκκαθαριστικών στην «προσωποποιημένη πληροφόρηση» κάθε υπόχρεου έως το τέλος Αυγούστου, όμως η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων προχώρησε χθες στην ανάρτησή τους προκειμένου και οι φορολογούμενοι να έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους για να «αφομοιώσουν» το εκκαθαριστικό της φετινής χρονιάς.
Σε 5 δόσεις η πληρωμή
Ο φόρος μπορεί να εξοφληθεί σε πέντε ίσες μηνιαίες δόσεις, ως εξής: 29 Σεπτεμβρίου 2017, 31 Οκτωβρίου 2017, 30 Νοεμβρίου 2017, 29 Δεκεμβρίου 2017, 31 Ιανουαρίου 2018. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα στατιστικά στοιχεία του φετινού ΕΝΦΙΑ προκύπτουν τα ακόλουθα στοιχεία:
1. Το τελικό ποσό που βεβαιώθηκε στους φορολογούμενους είναι 3,153 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 2,7 δισ. ευρώ θα πρέπει να τα πληρώσουν τα φυσικά πρόσωπα και τα 448 εκατ. τα νομικά πρόσωπα.
2. Ο συμπληρωματικός φόρος ανέρχεται φέτος στα 629 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 382 εκατ. ευρώ τα φυσικά πρόσωπα και 247 εκατ. ευρώ τα νομικά πρόσωπα.
3. Ο κύριος φόρος είναι 2,612 δισ.: 2,411 δισ. τα φυσικά πρόσωπα και 201 εκατ. τα νομικά πρόσωπα.
4. Οι μειώσεις και οι απαλλαγές περιορίζονται στα 88,9 εκατ. ευρώ και αφορούν 1,3 εκατομμύριο ιδιοκτήτες, εκ των οποίων το 1,24 εκατ. έχει έκπτωση 50% και μόλις 66 χιλιάδες πλήρη απαλλαγή 100%.
Υπενθυμίζεται ότι και φέτος δικαιούχοι απαλλαγής από το 50% του ΕΝΦΙΑ είναι οι οικονομικά ασθενέστεροι φορολογούμενοι υπό τις εξής προϋποθέσεις:
1) Το συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου έτους δεν έχει υπερβεί τις 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και για κάθε εξαρτώμενο μέλος της οικογένειας.
2) Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων τα οποία κατέχει ο φορολογούμενος και τα λοιπά μέλη της οικογένειάς του δεν υπερέβαινε τα 150 τετραγωνικά μέτρα.
3) Η συνολική αντικειμενική αξία των κτισμάτων και των εντός σχεδίου πόλεως οικοπέδων που κατέχει ο φορολογούμενος ή η οικογένειά του δεν υπερβαίνει τα 85.000 ευρώ αν πρόκειται για άγαμο, τα 150.000 ευρώ αν πρόκειται για έγγαμο χωρίς παιδιά και τα 200.000 ευρώ αν πρόκειται για έγγαμο με ένα ή δύο εξαρτώμενα τέκνα.
Η ανάρτηση των εκκαθαριστικών σημαίνει πάντως ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ξεκινά από σήμερα για περισσότερους από 600.000 φορολογούμενους και τους αυτόματους συμψηφισμούς επιστροφών φόρου εισοδήματος με τα νέα χρέη για τον ΕΝΦΙΑ, ακόμα και πριν η οφειλή αυτή γίνει ληξιπρόθεσμη στην πρώτη δόση και για το σύνολο του χρέους, δηλαδή πριν από τις 29 Σεπτεμβρίου. Επισημαίνεται ότι εάν και εφόσον υπάρξει υπερβάλλον ποσό, αυτό θα πιστωθεί στον τραπεζικό λογαριασμό, εάν όμως η επιστροφή δεν καλύπτει την οφειλή ΕΝΦΙΑ θα ζητηθεί από τον κάθε φορολογούμενο η διαφορά.
Οι απαλλαγές
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι και φέτος στις οικογένειες που είναι τρίτεκνες ή πολύτεκνες ή περιλαμβάνουν ανάπηρα άτομα κατά ποσοστό 80% και άνω χορηγείται πλήρης (100%) απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, εφόσον:
1) Το συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου έτους δεν έχει υπερβεί τις 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος.
2) Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχουν δικαιώματα πλήρους ή ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας ο υπόχρεος υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: