Τετάρτη 23 Αυγούστου 2017

Αυστηροποιείται ο έλεγχος εφαρμογής POS

Αυστηροποιείται ο έλεγχος εφαρμογής POS

Τρίτη, 22 Αυγούστου 2017 14:01
 
UPD:14:03
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖ
Την αυστηροποίηση της διαδικασίας ελέγχου για την υποχρεωτική εφαρμογή μηχανημάτων «POS» αποφάσισε η υφυπουργός Οικονομικών, Κατερίνα Παπανάτσιου.
Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, οι υπόχρεοι -για να μην επιβαρυνθούν από το πρόστιμο που προβλέπει ο νόμος, σε περίπτωση που δεν έχουν προμηθευτεί εγκαίρως τα ειδικά μηχανήματα- θα πρέπει να αποδείξουν εντός 30 ημερών ότι πράγματι έχουν θέσει σε εφαρμογή και χρησιμοποιούν τα POS για τις συναλλαγές των φορολογούμενων.
Σημειώνεται ότι η προθεσμία υποχρεωτικής προμήθειας των ειδικών μηχανημάτων έληξε στις 31 Ιουλίου.
Η προηγούμενη απόφαση του υπουργείου όριζε ότι για την αποφυγή του προστίμου προϋπόθεση ήταν η κατάθεση του πιστοποιητικού της παραγγελίας για την προμήθεια του POS από την τράπεζα.
Με το νέο μέτρο επιχειρείται να καταστούν πιο αυστηρές οι διατάξεις και να επιταχυνθεί η συμμόρφωση όλων των υπόχρεων επαγγελματιών στο νέο καθεστώς των συναλλαγών με πλαστικό χρήμα, σε μία προσπάθεια σύλληψης της φοροδιαφυγής.
naftemporiki.gr

Εξόρμηση ελεγκτών στη λιανική για την εγκατάσταση και τη χρήση POS

ΕΓΣΔΟΕ - ΑΑΔΕ: Στο μικροσκόπιο δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες
Παρασκευή, 18 Αυγούστου 2017 09:20
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖ
Από την έντυπη έκδοση 
Του Γιώργου Κούρου
gkouros@naftemporiki.gr
Eξονυχιστικούς ελέγχους σε δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες στον κλάδο του λιανεμπορίου σχεδιάζει ο ελεγκτικός μηχανισμός, προκειμένου να διαπιστώσει εάν έχουν εγκαταστήσει ή παραγγείλει εμπρόθεσμα τις τερματικές μηχανές ηλεκτρονικών πληρωμών POS, αλλά και αν τις χρησιμοποιούν σωστά. Στο πλαίσιο αυτό, οι έλεγχοι φυσικά δεν θα περιοριστούν μόνο στην εγκατάσταση ή προμήθεια, αφού πρωταρχικός στόχος είναι να χτυπηθούν οι επιτήδειοι και τα παράνομα κυκλώματα διακίνησης και χρήσης μηχανημάτων ηλεκτρονικών συναλλαγών μέσω καρτών (POS), που έχουν κατακλύσει ειδικά την περίοδο αυτή πολλές νησιωτικές και γενικότερα τουριστικές περιοχές της χώρας με σκοπό την παράκαμψη των capital controls και τη φοροδιαφυγή.
Δεν είναι λίγες, άλλωστε, και οι περιπτώσεις που οι διωκτικές αρχές το τελευταίο διάστημα έχουν βρει και κατασχέσει εκατοντάδες τερματικά ηλεκτρονικών συναλλαγών, τα οποία διακινούνταν τις περισσότερες φορές από τη Βουλγαρία, αλλά είχαν έδρα στο Λουξεμβούργο, ενώ η εκκαθάριση των τραπεζικών συναλλαγών γινόταν στη Μάλτα.
Ένα ακόμη, άλλωστε, κόλπο που θέλουν να μπλοκάρουν οι ελεγκτικές αρχές είναι και η έκδοση αποδείξεων μόνον από τα POS και οι οποίες πιστοποιούν τη συναλλαγή με την τράπεζα, δεν υποκαθιστούν όμως επ’ ουδενί την κανονική απόδειξη.
Και αυτό γιατί τα POS δεν είναι συνδεδεμένα με τις ταμειακές μηχανές, επομένως η τράπεζα χρεώνει κανονικά τις συναλλαγές στην κάρτα, η Εφορία όμως δεν μαθαίνει ποτέ, παρά μόνο αν γίνει έλεγχος, ότι εισπράχθηκαν χρήματα χωρίς να φαίνεται η υποχρέωση απόδοσης ΦΠΑ. 
Με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά δεν εμφανίζονται στην Εφορία οι πραγματικές εισπράξεις της επιχείρησης.
Τα νέα «κόλπα» βρίσκονται σε απόλυτη γνώση των ελεγκτών, οι οποίοι πλέον εκτός από το Ζ της ταμειακής μηχανής, αντιπαραβάλλουν τις εκδοθείσες αποδείξεις με τα έσοδα τα οποία αντιστοιχούν στις πωλήσεις με πλαστικό χρήμα.
Οι κυρώσεις
Αναφορικά με την τοποθέτηση και χρήση των POS, τα κλιμάκια της ΑΑΔΕ θα ελέγχουν εάν έχουν εγκαταστήσει ή παραγγείλει εμπρόθεσμα τις τερματικές μηχανές ηλεκτρονικών πληρωμών POS. 
Σε διαφορετική περίπτωση, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, οι καταστηματάρχες θα βρεθούν αντιμέτωποι με το προβλεπόμενο πρόστιμο των 1.500 ευρώ. 
Το ύψος βέβαια του επιβληθέντος διοικητικού προστίμου μειώνεται στο ήμισυ εάν:
α) Ο υπόχρεος εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής, προβεί σε καταβολή του. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου.
β) Ο υπόχρεος εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου, καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία τιμολόγιο που αποδεικνύει την αγορά τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών και μέσων πληρωμής με κάρτα.
Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που οι αρμόδιες υπηρεσίες δεχτούν τουλάχιστον πέντε καταγγελίες, σε διάστημα τριών διαδοχικών μηνών, για τη μη αποδοχή πληρωμών με χρήση Μέσων Πληρωμής με Κάρτα από υπόχρεο, αυτές κοινοποιούνται στην ΑΑΔΕ και στο ΣΔΟΕ προκειμένου να ληφθούν υπόψη κατά τον προγραμματισμό και τη διενέργεια ελέγχων, αρμοδιότητάς τους.
Ανάμεσα στις επιχειρήσεις που έχουν υποχρεωθεί στην εγκατάσταση POS είναι μανάβικα, κρεοπωλεία, φούρνοι, κάβες, κινηματογράφοι, καντίνες και εστιατόρια, φαρμακεία, συνεργεία, κομμωτήρια και κουρεία, ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, λογιστικά γραφεία, ιατρεία, δικηγορικά και αρχιτεκτονικά γραφεία, αλλά και ελεύθεροι επαγγελματίες, ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί και ψυκτικοί.
Επισημαίνεται ότι όσοι κάνουν έναρξη δραστηριότητας ή σχετική μεταβολή οφείλουν, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, να συμμορφωθούν εντός ενός μηνός από την έναρξη ή τη μεταβολή.
Σε κάθε περίπτωση αρμόδιες αρχές για τη διενέργεια των ελέγχων, την επιβολή των προστίμων και τη βεβαίωση παραβάσεων είναι η Διεύθυνση Θεσμικών Ρυθμίσεων και Εποπτείας Αγοράς Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή και οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας.
Από την πλευρά τους, βέβαια, οι υπηρεσίες της Ειδικής Γραμματείας του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΕΓΣΔΟΕ) και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), εφόσον στο πλαίσιο των ελέγχων που διενεργούν βάσει των αρμοδιοτήτων τους, διαπιστώσουν οποιαδήποτε παράβαση υποχρεούνται σε έγγραφη ενημέρωση της Διεύθυνσης Θεσμικών Ρυθμίσεων και Εποπτείας της Αγοράς Προϊόντων και Υπηρεσιών ή της κατά τόπο αρμόδιας Διεύθυνσης Ανάπτυξης για την περαιτέρω εφαρμογή της οριζόμενης με την παρούσα διαδικασίας.
Για τη διενέργεια ελέγχων η ΑΑΔΕ κοινοποιεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή κατάλογο στον οποίο περιλαμβάνονται:
α) Οι Αριθμοί Φορολογικού Μητρώου του συνόλου των υπόχρεων.
β) Στοιχεία από τα οποία προκύπτει η δυνατότητα ή μη αποδοχής πληρωμών με κάρτα, όπως, ενδεικτικά, εισπράξεις μέσω πιστωτικών, χρεωστικών και προπληρωμένων καρτών ή άλλων μέσων πληρωμής με κάρτα, για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα.
Στη συνέχεια οι αρμόδιες υπηρεσίες συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου αποτελούμενα τουλάχιστον από δύο υπαλλήλους.
Διευκρινίσεις
Σύμφωνα με τον «οδηγό» της ΑΑΔΕ, οι υπόχρεοι θα πρέπει, μεταξύ των άλλων, να γνωρίζουν και τα εξής:
Είμαι στον Τειρεσία και η τράπεζα απέρριψε την αίτηση μου για εγκατάσταση POS.
Η μη αποδοχή της αίτησης για εγκατάσταση POS δεν αφορά όλους όσοι περιλαμβάνονται στη βάση δεδομένων του Τειρεσία λόγω οφειλών, αλλά περιορίζεται στις εξής κατηγορίες:
Επιχειρήσεις των οποίων οι συμβάσεις για την αποδοχή καρτών, ως μέσο πληρωμής, έχουν καταγγελθεί στο παρελθόν και οι καταγγελίες σχετίζονται με λόγους που αφορούν την αθέτηση των όρων συμβάσεων διενέργειας των συναλλαγών και την πραγματοποίηση απατηλών συναλλαγών (π.χ., αποδοχή καρτών που έχουν δηλωθεί ως απολεσθείσες, εικονικές συναλλαγές, αυτοχρηματοδότηση κ.λπ.). Τα δεδομένα των επιχειρήσεων αυτών βρίσκονται στο Σύστημα Καταγγελθεισών Συμβάσεων Επιχειρήσεων της Τειρεσίας και υπολογίζεται ότι αφορούν περίπου 200 επιχειρήσεις. Το εν λόγω αρχείο άρχισε να λειτουργεί το 2006, σε συνέχεια της απόφασης αρ.06/14.02.2006 της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Ο χρόνος παραμονής των στοιχείων των επιχειρήσεων στο αρχείο αυτό ορίζεται σε πέντε (5) έτη από την ημερομηνία της καταγγελίας. Μετά την πάροδο των 5 ετών τα δεδομένα του αρχείου διαγράφονται αυτόματα και ως εκ τούτου ο δικαιούχος επανέρχεται σε καθεστώς κανονικότητας.
Επιχειρήσεις οι οποίες έχουν μη εξυπηρετούμενες οφειλές και ανήκουν στη λεγόμενη «μαύρη λίστα» του Τειρεσία (Σύστημα Αθέτησης Υποχρεώσεων (π.χ., για ακάλυπτες επιταγές, απλήρωτες συναλλαγματικές, καταγγελίες δανείων και πιστώσεων κ.λπ.). Στις περιπτώσεις αυτές οι τράπεζες αξιοποιούν τα διαθέσιμα στοιχεία και κρίνουν κατά περίπτωση αν ο επαγγελματίας που έκανε την αίτηση μπορεί να θεωρηθεί φερέγγυος. Αν, π.χ., υπάρχει μία μη εξυπηρετούμενη οφειλή της τάξεως των 1.500 ευρώ, αλλά η συνολική εικόνα της επιχείρησης κρίνεται κατά τα άλλα ικανοποιητική, ενδεχομένως να εγκριθεί από την τράπεζα η εγκατάσταση συσκευής POS, καθώς η τράπεζα κρίνει ότι η συγκεκριμένη συνεργασία δεν της δημιουργεί πιστωτικό κίνδυνο. Σημειώνεται ότι ο έλεγχος αυτός γίνεται για λόγους προστασίας των συναλλαγών με κάρτες και είναι αυτονόητος στο πλαίσιο εκτίμησης της φερεγγυότητας των επιχειρήσεων.
Επομένως, ακόμα και αν κάποιος εμφανίζεται στον Τειρεσία, αλλά είτε βρίσκεται στη λεγόμενη «λευκή λίστα» (Σύστημα Συγκέντρωσης Χορηγήσεων), η οποία περιλαμβάνει τις οφειλές που εξυπηρετούνται κανονικά, είτε βρίσκεται στη «μαύρη λίστα», αλλά κρίνεται από την τράπεζα φερέγγυος, τότε μπορεί να πάρει POS, αλλά βέβαια σε αυτές τις περιπτώσεις ο έλεγχος που πρέπει να κάνει η τράπεζα σε σχέση με τον πιστωτικό κίνδυνο που αναλαμβάνει η ίδια αλλά και για την εξασφάλιση της ομαλότητας των συναλλαγών διαρκεί περισσότερο και ενδέχεται να οδηγήσει και σε απόρριψη του αιτήματος.
Το Δημόσιο έχει κατασχέσει τους λογαριασμούς μου και επομένως δεν μπορώ να κάνω αίτηση για εγκατάσταση POS. Στις περιπτώσεις που έχει γίνει κατάσχεση λογαριασμών από το Δημόσιο (εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, δήμους, κ.λπ.), η τράπεζα ή και οποιοσδήποτε άλλος πάροχος υπηρεσιών αποδοχής καρτών (π.χ., η Viva) οφείλουν να δεσμεύσουν τους λογαριασμούς της επιχείρησης και να αποδώσουν τα ποσά των συναλλαγών στο Δημόσιο, τουλάχιστον μέχρι να εξοφληθεί η σχετική υποχρέωση. Συνεπώς, η εγκατάσταση POS είναι αρκετά δύσκολη σε αυτές τις περιπτώσεις, διότι ακόμη και εάν εγκατασταθεί το POS και πάλι η ολοκλήρωση των συναλλαγών θα είναι δυσχερής.
Ενδείκνυται σε αυτές τις περιπτώσεις ο ενδιαφερόμενος να τακτοποιήσει - γενικά να ρυθμίσει τις οφειλές του προς τους δανειστές του Δημοσίου, ώστε να μπορεί να εξασφαλίσει την άρση της κατάσχεσης. Η ενδιαφερόμενη επιχείρηση συνειδητοποιεί το πρόβλημα που υπάρχει όταν ζητήσει POS από την τράπεζα, αλλά πρόκειται για ζήτημα, ως προς το οποίο η τράπεζα δεν μπορεί να κάνει κάτι. Είναι κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να πει κανείς με μια αίτηση δανείου. Όταν κάποιος θέλει να πάρει δάνειο από την τράπεζα πρέπει να προσκομίσει πιστοποιητικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας. Αυτή η υποχρέωση υπάρχει εδώ και χρόνια. Η οικονομία λειτουργεί σφαιρικά και η τράπεζα είναι υποχρεωμένη να ακολουθεί τους κανόνες.
Έχω κάνει αίτηση για ένταξη στον ν. 3869/2010 (ν. Κατσέλη) και επομένως δεν δικαιούμαι να κάνω αίτηση για εγκατάσταση POS. Στις ρυθμίσεις του ν. 3869/2010 υπάγονται τα φυσικά πρόσωπα που δεν διαθέτουν πτωχευτική ικανότητα. Σε αυτήν την κατηγορία συμπεριλαμβάνονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι μικροέμποροι (π.χ., η μοδίστρα, ο υπαίθριος μικροπωλητής σε πάγκους, αγορές και πανηγύρια, ο πλανόδιος λαχειοπώλης κ.λπ.). Συνεπώς, δεν αφορά όλες τις κατηγορίες επιχειρήσεων που υποχρεούνται να εγκαταστήσουν POS.
Το γεγονός και μόνο πως κάποιος ελεύθερος επαγγελματίας ή μικροέμπορος έχει υποβάλει αίτηση στο αρμόδιο δικαστήριο για τη ρύθμιση των οφειλών του και απαλλαγή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν. 3869/2010, δεν συνιστά αιτία απόρριψης της αίτησής του για POS από την τράπεζα. Αυτό που κρίνεται από την τράπεζα είναι η συνολικότερη φερεγγυότητα του αιτούντος, η μη εισαγωγή πιστωτικού κινδύνου και η μη καταγραφή του στο αρχείο καταγγελθεισών συμβάσεων. Και πάλι εδώ είναι υπευθυνότητα της τράπεζας. 
Λόγω της φύσης του επαγγέλματός μου οι συναλλαγές που θα κάνω με κάρτες δεν θα είναι συχνές. Επομένως, η τράπεζα ενδέχεται να αρνηθεί να μου εγκαταστήσει τερματικό POS ή ενδεχομένως να επιβάλει μεγαλύτερες χρεώσεις. Εκ του νόμου δεν προκύπτει υποχρέωση των τραπεζών να εγκαταστήσουν POS σε όλους τους αιτούντες. Ωστόσο, στην πράξη έχει αποδειχτεί ότι οι λίγες συναλλαγές δεν αποτελούν για τις τράπεζες ανασταλτικό παράγοντα για μη εγκατάσταση POS σε ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις.
Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις επιχειρήσεων με μικρό τζίρο (όπως π.χ. περίπτερα και καπνικά είδη), καθώς και επαγγελματιών που δεν πραγματοποιούν συχνά συναλλαγές με κάρτες, έχουν ήδη υπογραφεί συμφωνίες συνεργασίας μεταξύ των τραπεζών και των φορέων εκπροσώπησής τους, τόσο για την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των συγκεκριμένων επαγγελματικών κατηγοριών όσο και για την εξασφάλιση χαμηλότερων χρεώσεων για τα μέλη τους.
Η τράπεζα απέρριψε την αίτησή μου για εγκατάσταση POS, χωρίς να συντρέχει ουσιαστικός λόγος.
Αν κάποιος επαγγελματίας κρίνει ότι η τράπεζα αναιτιολόγητα απέρριψε την αίτησή του για εγκατάσταση συσκευής POS, υπάρχει η δυνατότητα προσφυγής στις υπηρεσίες διαχείρισης παραπόνων της κάθε τράπεζας, καθώς και στο Μεσολαβητή Τραπεζικών και Επενδυτικών Υπηρεσιών (ΜΤΕΥ - Ombudsman). Ο ΜΤΕΥ εξετάζει αμερόληπτα και δωρεάν διαφορές σχετικές με την παροχή τραπεζικών και επενδυτικών προϊόντων και υπηρεσιών, από τράπεζες και επενδυτικές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, προς ιδιώτες και επιχειρήσεις (με ετήσιο κύκλο εργασιών έως 1 εκατ. ευρώ), και μεσολαβεί με σκοπό την εξωδικαστική επίλυσή τους.
Δεν ανήκω σε κάποια από τις 85 επαγγελματικές κατηγορίες οι οποίες υποχρεούνται από τον νόμο 4446/2016 να εγκαταστήσουν POS, έως 27 Ιουλίου 2017, επομένως δεν μπορώ να υποβάλω τη σχετική αίτηση.
Όλες οι επιχειρήσεις αλλά και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, ακόμα και αν δεν υποχρεούνται από τον νόμο, μπορούν να κάνουν αίτηση για εγκατάσταση τερματικού POS. Αυτό άλλωστε ίσχυε και πριν το ν. 4446/2016. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι στο σύνολο των 130.000 και πλέον αιτήσεων που έγιναν από την 1η Ιανουαρίου έως και την 30ή Ιουνίου 2017, έχουν απορριφθεί συνολικά μόλις 1.800 αιτήσεις (1,4%). 
Ο χρόνος που μεσολαβεί ανάμεσα σε μία συναλλαγή και την εμφάνιση του ποσού στον λογαριασμό μου είναι πολύ μεγάλος, ειδικά όταν μεσολαβεί Σαββατοκύριακο.
Η εκκαθάριση των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, ελληνικών και ξένων, γίνεται με πίστωση του λογαριασμού της επιχείρησης σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη σχετική σύμβαση. Συνήθως, η πίστωση του λογαριασμού γίνεται την επόμενη εργάσιμη ημέρα από την ημερομηνία αποστολής της συναλλαγής προς επεξεργασία στην τράπεζα συνεργασίας, οπότε και ολοκληρώνεται η εκκαθάρισή της και η αυθημερόν πίστωση του λογαριασμού.
Τα οφέλη  
Στην πραγματικότητα για τον επιχειρηματία ή τον ελεύθερο επαγγελματία δεν υπάρχει κανένα όφελος από την εγκατάσταση POS. Κερδισμένο είναι μόνο το Δημόσιο που με αυτό τον τρόπο ελέγχει τη φοροδιαφυγή και οι τράπεζες που εισπράττουν τη σχετική προμήθεια.
Η αποδοχή καρτών θεωρείται πλέον απαραίτητο εργαλείο για την εξυπηρέτηση της πελατείας και των εισπράξεων οποιασδήποτε επιχείρησης. Μετά την επιβολή των capital controls η πληρωμή με κάρτα είναι μια απαίτηση των πελατών, που επιπλέον απαλλάσσονται από την υποχρέωση συλλογής αποδείξεων. Τους ενδιαφέρει να χρησιμοποιούν έναν σύγχρονο και ασφαλή τρόπο πληρωμής των αγορών τους, ασφαλέστερο και από τα μετρητά, ιδίως όταν το ποσό αναλήψεων είναι περιορισμένο, λόγω capital controls. Η μη αποδοχή καρτών από μια επιχείρηση, ανεξαρτήτως μεγέθους, είναι πλέον η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.
Είναι αξιοσημείωτο ότι από 13 συναλλαγές ανά κάτοικο το 2015 (ευρωζώνη: 87 συναλλαγές ανά κάτοικο) εκτιμάται πως θα φτάσουμε στις 60 συναλλαγές το 2017. Δηλαδή από 144 εκατ. πληρωμές με κάρτες το 2015 σε περισσότερες από 620 εκατ. το 2017. Εάν σε αυτά τα νούμερα προστεθούν και οι πληρωμές με μεταφορές πίστωσης (εμβάσματα), δηλαδή με χρώση τραπεζικού λογαριασμού τότε είναι φανερό ότι προσεγγίζεται ο μέσος όρος ηλεκτρονικών πληρωμών της ευρωζώνης (215-225 ανά κάτοικο).
Επιπλέον, η αύξηση χρήσης των καρτών πληρωμών συνεπάγεται για τους εμπόρους σημαντική μείωση του κόστους διαχείρισης των μετρητών (π.χ., διαχείριση κερμάτων, κόστος χρηματαποστολών, απώλειες από ληστείες, διαχείριση ακατάλληλων προς κυκλοφορία χαρτονομισμάτων, χρόνος εξυπηρέτησης πελατών κ.λπ.) που με βάση τη διεθνή εμπειρία σε πολλές περιπτώσεις υπερκαλύπτουν την προμήθεια αποδοχής συναλλαγών καρτών πληρωμών. Το ετήσιο κόστος διαχείρισης μετρητών στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ανέρχεται στο 1,5% με 2% του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, δηλαδή περίπου 3 με 4 δισ. ευρώ.

Ποιοι «γλιτώνουν» το πρόστιμο για τα POS

Ερμηνευτική εγκύκλιος από την γ.γ. Εμπορίου
Πέμπτη, 27 Ιουλίου 2017 15:19
 
UPD:15:21
EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Ερμηνευτική εγκύκλιο για την Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία προβλέπει την υποχρέωση αποδοχής πληρωμής με κάρτα (ΡΟS), εξέδωσε η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.
Συγκεκριμένα, η εγκύκλιος αποσαφηνίζει τα εξής:
  • Από την υποχρέωση απόκτησης τερματικού POS εξαιρούνται οι δικαιούχοι πληρωμής που πωλούν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες  αποκλειστικά σε άλλες επιχειρήσεις (φυσικά ή νομικά πρόσωπα) στο πλαίσιο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.
  • Οι δικαιούχοι πληρωμής οφείλουν να αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα, τα οποία έχουν εκδοθεί από τετραμερές σύστημα πληρωμής (VISA, MASTER CARD, MAESTRO, UNION PAY) και να συμβάλλονται υποχρεωτικά με νομίμως αδειοδοτημένους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών.
  • Ως τερματικό αποδοχής καρτών πληρωμών και μέσων πληρωμής με κάρτα προς εκπλήρωση της οριζόμενης υποχρέωσης νοούνται όλες οι διαθέσιμες συσκευές (πχ. ασύρματο και ενσύρματο τερματικό POS, mobile POS), μέθοδοι και εφαρμογές (πχ. Virtual POS) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποδοχή καρτών, τόσο με φυσική παρουσία κάρτας, όσο και χωρίς φυσική παρουσία κάρτας (πωλήσεις εξ' αποστάσεως).
Σημειώνεται ότι το διοικητικό πρόστιμο σε περίπτωση παραβάσεων ανέρχεται στα 1.500 ευρώ. Από την επιβολή του προστίμου, ωστόσο, απαλλάσσονται οι εξής υπόχρεοι:
  • δύνανται να αποδείξουν την αντικειμενική αδυναμία απόκτησης τερματικού αποδοχής καρτών επιδεικνύοντας στα ελεγκτικά όργανα την έγγραφη απόρριψη του αιτήματος χορήγησης από αδειοδοτημένο πάροχο υπηρεσιών πληρωμών
  • δεν έχουν παραλάβει τερματικό αποδοχής μέσων πληρωμών με κάρτα μετά την παρέλευση της προθεσμίας παρότι έχουν υποβάλει έγκαιρα αίτηση σε πιστωτικό ίδρυμα.
naftemporiki.gr

Υποχρεωτικά POS για 85 κατηγορίες επαγγελματιών

Εγκατάσταση μέχρι και σήμερα - 1.500 ευρώ το πρόστιμο
Πέμπτη, 27 Ιουλίου 2017 12:46
 
UPD:12:46
Eurokinissi
Η τρίμηνη προθεσμία που είχε δώσει το υπουργείο Οικονομικών για την προμήθεια και εγκατάσταση των συγκεκριμένων μηχανημάτων λήγει σήμερα τα μεσάνυχτα. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει ο ν.4446/2016, όσοι δεν συμμορφώνονται με την υποχρέωση αποδοχής πληρωμών με «πλαστικό χρήμα» κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι με «τσουχτερό» πρόστιμο, το οποίο ανέρχεται σε 1.500 ευρώ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
Υποχρεωμένοι να αποδέχονται πληρωμές με «πλαστικό χρήμα» μέσω μηχανημάτων υποδοχής χρεωστικών ή πιστωτικών ή προπληρωμένων καρτών, πιο γνωστών ως POS, ή άλλων ηλεκτρονικών εφαρμογών είναι από αύριο 400.000 επιχειρηματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Σ’ αυτούς περιλαμβάνονται γιατροί, δικηγόροι, λογιστές, αρχιτέκτονες, μηχανικοί, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, εκπαιδευτήρια, νοσηλευτήρια, κέντρα διασκέδασης, τουριστικά καταλύματα, εστιατόρια, γυμναστήρια και επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου.
Η τρίμηνη προθεσμία που είχε δώσει το υπουργείο Οικονομικών για την προμήθεια και εγκατάσταση των συγκεκριμένων μηχανημάτων λήγει σήμερα τα μεσάνυχτα. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει ο ν.4446/2016, όσοι δεν συμμορφώνονται με την υποχρέωση αποδοχής πληρωμών με «πλαστικό χρήμα» κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι με «τσουχτερό» πρόστιμο, το οποίο ανέρχεται σε 1.500 ευρώ.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, όσοι υπόχρεοι επιχειρηματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες δεν θα έχουν προλάβει να εγκαταστήσουν μέχρι σήμερα συσκευές ή άλλες ηλεκτρονικές εφαρμογές για την αποδοχή πληρωμών με κάρτες θα αντιμετωπίζονται κατά τις πρώτες μέρες εφαρμογής του μέτρου με επιείκεια από τις ελεγκτικές αρχές και θα γλιτώνουν το πρόστιμο, εφόσον από τους ελέγχους διαπιστώνεται ότι έχουν υποβάλει τις αιτήσεις για την απόκτηση των συσκευών ή των ηλεκτρονικών εφαρμογών υποδοχής καρτών μέχρι και σήμερα 27 Ιουλίου που λήγει η προθεσμία.
Ειδικότερα, τα συναρμόδια υπ. Οικονομικών και Οικονομίας αναμένεται να εκδώσουν εγκύκλιο με την οποία θα διευκρινίζουν ότι:
Για την αποδοχή μέσων πληρωμής με κάρτα, γίνεται αποδεκτό το σύνολο των τερματικών συσκευών καθώς και των ηλεκτρονικών διαδικτυακών εφαρμογών, που επιτρέπουν την αποδοχή πληρωμής με κάρτες, όπως διατίθενται από νομίμως αδειοδοτημένους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.
Κατά τους ελέγχους συμμόρφωσης που θα διενεργούνται τις πρώτες ημέρες έναρξης ισχύος της συγκεκριμένης υποχρέωσης θα υπάρξει επιείκεια όσον αφορά τα πρόστιμα για τις περιπτώσεις όσων δεν διαθέτουν, αλλά έχουν ήδη απευθύνει αίτημα για απόκτηση τερματικού ή ηλεκτρονικής εφαρμογής πριν από την καταληκτική ημερομηνία της 27ης Ιουλίου και δεν έχουν ακόμη καταφέρει να τα προμηθευτούν, λόγω του μεγάλου όγκου των αιτημάτων που έχουν δεχτεί οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών (τράπεζες, ιδρύματα πληρωμών, ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος).
Σημειώνεται ότι χθες, για τον ίδιο λόγο, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας είχε ζητήσει μια άτυπη ανοχή στην έναρξη των ελέγχων. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει υπουργική απόφαση που εκδόθηκε τον περασμένο Απρίλιο, οι επιχειρηματίες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που θα πρέπει να έχουν εγκαταστήσει POS έως αύριο το βράδυ είναι αυτοί που ασκούν τις παρακάτω 85 δραστηριότητες (πριν από κάθε δραστηριότητα αναγράφεται ο Κωδικός Αριθμός της, δηλαδή ο ΚΑΔ):
33.12 Επισκευή μηχανημάτων,
33.13 Επισκευή ηλεκτρονικού και οπτικού εξοπλισμού,
33.14 Επισκευή ηλεκτρικού εξοπλισμού,
35.11 Παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος,
35.12 Μετάδοση ηλεκτρικού ρεύματος,
35.13 Διανομή ηλεκτρικού ρεύματος,
35.14 Εμπόριο ηλεκτρικού ρεύματος,
35.21 Παραγωγή φυσικού αερίου,
35.22 Διανομή αέριων καυσίμων μέσω αγωγών,
35.23 Εμπόριο αέριων καυσίμων μέσω αγωγών,
36.00 Συλλογή, επεξεργασία και παροχή νερού,
43.21 Ηλεκτρικές εγκαταστάσεις,
43.22 Υδραυλικές και κλιματιστικές εγκαταστάσεις θέρμανσης και ψύξης,
45.11 Πώληση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων,
45.19 Πώληση άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων,
45.20 Συντήρηση και επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων,
45.32 Λιανικό εμπόριο μερών και εξαρτημάτων μηχανοκίνητων οχημάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
45.40 Πώληση, συντήρηση και επισκευή μοτοσικλετών και των μερών και εξαρτημάτων τους,
47.21 Λιανικό εμπόριο φρούτων και λαχανικών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.22 Λιανικό εμπόριο κρέατος και προϊόντων κρέατος σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.23 Λιανικό εμπόριο ψαριών, καρκινοειδών και μαλακίων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.24 Λιανικό εμπόριο ψωμιού, αρτοσκευασμάτων και λοιπών ειδών αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.25 Λιανικό εμπόριο ποτών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.26 Λιανικό εμπόριο προϊόντων καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.30 Λιανικό εμπόριο καυσίμων κίνησης σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.41 Λιανικό εμπόριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακών μονάδων υπολογιστών και λογισμικού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.42 Λιανικό εμπόριο τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.43 Λιανικό εμπόριο εξοπλισμού ήχου και εικόνας σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.52 Λιανικό εμπόριο σιδηρικών, χρωμάτων και τζαμιών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.54 Λιανικό εμπόριο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.59 Λιανικό εμπόριο επίπλων, φωτιστικών και άλλων ειδών οικιακής χρήσης σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.61 Λιανικό εμπόριο βιβλίων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.64 Λιανικό εμπόριο αθλητικού εξοπλισμού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.65 Λιανικό εμπόριο παιχνιδιών κάθε είδους σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.71 Λιανικό εμπόριο ενδυμάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.72 Λιανικό εμπόριο υποδημάτων και δερμάτινων ειδών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.73 Λιανικό εμπόριο φαρμακευτικών ειδών (φαρμακεία),
47.74 Λιανικό εμπόριο ιατρικών και ορθοπεδικών ειδών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.75 Λιανικό εμπόριο καλλυντικών και ειδών καλλωπισμού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.77 Λιανικό εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
55.10 Ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα,
55.20 Καταλύματα διακοπών και άλλα καταλύματα σύντομης διαμονής,
55.30 Χώροι κατασκήνωσης, εγκαταστάσεις για οχήματα αναψυχής και ρυμουλκούμενα οχήματα,
55.90 Άλλα καταλύματα,
56.10 Δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης,
56.30 Δραστηριότητες παροχής ποτών,
59.14 Δραστηριότητες προβολής κινηματογραφικών ταινιών,
61.10 Ενσύρματες τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες,
61.20 Ασύρματες τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες,
61.30 Δορυφορικές τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες,
69.10 Νομικές δραστηριότητες,
69.20 Δραστηριότητες λογιστικής, τήρησης βιβλίων και λογιστικού ελέγχου· παροχή φορολογικών συμβουλών,
71.11 Δραστηριότητες αρχιτεκτόνων,
71.12 Δραστηριότητες μηχανικών και συναφείς δραστηριότητες παροχής τεχνικών συμβουλών,
75.00 Κτηνιατρικές δραστηριότητες,
77.11 Ενοικίαση και εκμίσθωση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων,
77.12 Ενοικίαση και εκμίσθωση φορτηγών,
77.21 Ενοικίαση και εκμίσθωση ειδών αναψυχής και αθλητικών ειδών,
77.22 Ενοικίαση βιντεοκασετών και δίσκων,
77.29 Ενοικίαση και εκμίσθωση άλλων ειδών προσωπικής ή οικιακής χρήσης,
79.11 Δραστηριότητες ταξιδιωτικών πρακτορείων,
79.12 Δραστηριότητες γραφείων οργανωμένων ταξιδιών,
85.20 Πρωτοβάθμια εκπαίδευση,
85.31 Γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση,
85.32 Τεχνική και επαγγελματική δευτεροβάθμια εκπαίδευση,
85.41 Μεταδευτεροβάθμια μη τριτοβάθμια εκπαίδευση,
85.51 Αθλητική και ψυχαγωγική εκπαίδευση,
85.53 Δραστηριότητες σχολών οδηγών,
85.59 Άλλη εκπαίδευση π.δ.κ.α.,
86.10 Νοσοκομειακές δραστηριότητες,
86.21 Δραστηριότητες άσκησης γενικών ιατρικών επαγγελμάτων,
86.22 Δραστηριότητες άσκησης ειδικών ιατρικών επαγγελμάτων,
86.23 Δραστηριότητες άσκησης οδοντιατρικών επαγγελμάτων,
86.90 Άλλες δραστηριότητες ανθρώπινης υγείας,
87.10 Δραστηριότητες νοσοκομειακής φροντίδας με παροχή καταλύματος,
87.20 Δραστηριότητες φροντίδας με παροχή καταλύματος για άτομα με νοητική υστέρηση, ψυχικές διαταραχές και χρήση ουσιών,
87.30 Δραστηριότητες φροντίδας με παροχή καταλύματος για ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία,
87.90 Άλλες δραστηριότητες φροντίδας με παροχή καταλύματος,
88.91 Δραστηριότητες βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών,
92.00 Τυχερά παιχνίδια και στοιχήματα,
93.13 Εγκαταστάσεις γυμναστικής,
93.21 Δραστηριότητες πάρκων αναψυχής και άλλων θεματικών πάρκων,
93.29 Άλλες δραστηριότητες διασκέδασης και ψυχαγωγίας,
95.11 Επισκευή ηλεκτρονικών υπολογιστών και περιφερειακού εξοπλισμού,
96.02 Δραστηριότητες κομμωτηρίων, κουρείων και κέντρων αισθητικής.
Σημειώνεται ότι εφόσον μια επιχείρηση ή ένας ελεύθερος επαγγελματίας πραγματοποίησε έναρξη δραστηριότητας μεταξύ 27 Ιουνίου και 27 Ιουλίου θα πρέπει να εγκαταστήσει POS το αργότερο έως τις 27 Αυγούστου. Όποιος κάνει έναρξη δραστηριότητας μετά την 27η Ιουλίου θα πρέπει να προχωρήσει στην εγκατάσταση POS το αργότερο σε 30 ημέρες από την ημερομηνία της έναρξης.
«Τσουχτερά»
Για τους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες που δεν θα συμμορφωθούν με τη σχετική υποχρέωση προβλέπεται πρόστιμο 1.500 ευρώ. Ο κάθε παραβάτης που θα εντοπίζεται, εφόσον προσκομίσει στην υπηρεσία που του επέβαλε το πρόστιμο αποδεικτικό εγκατάστασης της συσκευής POS ή εφόσον προσέλθει για να εξοφλήσει το πρόστιμο εντός 30 ημερών από τη βεβαίωση της παράβασης, θα γλιτώνει από το μισό πρόστιμο, δηλαδή θα καλείται να πληρώσει τελικά 750 αντί 1.500 ευρώ. Το πρόστιμο για τη μη ανάρτηση πινακίδων για τη χρήση καρτών ανέρχεται στα 1.000 ευρώ.
Ανταγωνιστικές προμήθειες
Τις χαμηλές επιβαρύνσεις και τις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές προμήθειες σημειώνουν οι εκπρόσωποι των ελληνικών τραπεζών όσον αφορά τη χρήση τερματικών αποδοχής καρτών (POS), εν όψει και της υποχρεωτικής εγκατάστασης από σήμερα από 400.000 περίπου επαγγελματίες 85 κατηγοριών.
Σημειώνεται ότι οι προμήθειες από τις ελληνικές τράπεζες θεωρούνται από τις χαμηλότερες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ κάθε τράπεζα λειτουργεί διαφοροποιώντας με βάση τον ανταγωνισμό τις χρεώσεις προς τους εμπόρους. Εκτιμάται δε ότι σε διάστημα μόλις ενός έτους έχουν μειωθεί μεσοσταθμικά οι προμήθειες κατά περίπου 20% και πλέον ανέρχονται αρκετά κάτω του 1%.
Για δε τις χαμηλού κόστους συναλλαγές, της τάξης δηλαδή των 10-20 ευρώ, οι προμήθειες είναι ακόμα χαμηλότερες και έτσι θεωρείται ότι είναι σπάνιο να βρεθεί άλλος κλάδος της ελληνικής οικονομίας που να έχει προσαρμόσει τόσο γρήγορα προς τα κάτω την τιμολογιακή του πολιτική στην αυξημένη ζήτηση παρεχόμενων υπηρεσιών του. Σύμφωνα με τις τιμές της αγοράς, το κόστος αγοράς ενός τερματικού POS κυμαίνεται από 99 έως 440 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο και τη λειτουργικότητά του, ενώ στην περίπτωση ενοικίασης κυμαίνεται ετησίως από 50 έως 360 ευρώ, ανάλογα με τον μηνιαίο όγκο συναλλαγών.
Αντίστοιχα, το ετήσιο κόστος συντήρησης κυμαίνεται μεταξύ 24 και 96 ευρώ. Επίσης, οι τράπεζες παρέχουν προγράμματα επιβράβευσης πόντων για τις επιχειρήσεις - πελάτες τους, προγράμματα τα οποία λειτουργούν εδώ και μία δεκαετία με τεράστια αναγνωρισιμότητα και αξιοποίηση από τους χρήστες καρτών πληρωμών (π.χ. yellow, go4more, Euroπιστροφή, Alpha Bonus). Υπενθυμίζεται ότι μετά την επιβολή των capital controls η πληρωμή με κάρτα είναι μια απαίτηση των πελατών, που επιπλέον απαλλάσσονται από την υποχρέωση συλλογής αποδείξεων. Η μη αποδοχή καρτών από μια επιχείρηση, ανεξαρτήτως μεγέθους, είναι πλέον η εξαίρεση και όχι ο κανόνας, επισημαίνουν τραπεζικά στελέχη.
Επιπλέον, η αύξηση χρήσης των καρτών πληρωμών συνεπάγεται για τους εμπόρους σημαντική μείωση του κόστους διαχείρισης των μετρητών (π.χ. διαχείριση κερμάτων, κόστος χρηματαποστολών, απώλειες από ληστείες, διαχείριση ακατάλληλων προς κυκλοφορία χαρτονομισμάτων, χρόνος εξυπηρέτησης πελατών κ.λπ.) που με βάση τη διεθνή εμπειρία σε πολλές περιπτώσεις υπερκαλύπτουν την προμήθεια αποδοχής συναλλαγών καρτών πληρωμών. Το ετήσιο κόστος διαχείρισης μετρητών στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ανέρχεται στο 1,5% με 2% του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, δηλαδή περίπου 3 με 4 δισ. ευρώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια: