Μέσω του Πολυμελούς Πρωτοδικείου, με ακροαματική διαδικασία, θα επικυρώνονται τελικά όλες οι συμβάσεις αναδιάρθρωσης οφειλών επιχειρήσεων που θα προκύπτουν από τον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης δεν προχώρησε τελικώς σε αλλαγή του νομοσχεδίου που προέβλεπε την επικύρωση σε ορισμένες περιπτώσεις με απλή διάταξη από δικαστή του μονομελούς πρωτοδικείου με δικαίωμα οποιουδήποτε θιγομένου να ασκήσει ανακοπή, ρύθμιση που θα επιτάχυνε έστω και μερικώς τη διαδικασία. Με άλλα λόγια, ένα από τα βασικά προβλήματα του νομοσχεδίου, ο κίνδυνος δηλαδή σοβαρής εμπλοκής των υποθέσεων στα δικαστήρια, παραμένει.
Οπως ανέφερε ο κ. Δήμος Παπαδημητρίου στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια, μια τέτοια ρύθμιση μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη επιβράδυνση της οριστικής επικύρωσης, καθώς οι μεν ανακοπές θα ασκούνται κατά κανόνα προς το τέλος της προθεσμίας, θα δημιουργηθεί δε άσκοπη επιβάρυνση των πινακίων, εάν κατά της ίδιας συμφωνίας ασκηθούν περισσότερες ανακοπές από διαφορετικούς πιστωτές. Πάντως, μελετάται σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης, έτσι ώστε να τροποποιηθεί μελλοντικά το νομοσχέδιο και να προβλέπει ότι η διαδικασία της επικύρωσης με διάταξη του δικαστή θα εφαρμοσθεί μόνο στις περιπτώσεις όπου μπορεί βάσιμα να προσδοκάται ότι η πιθανότητα άσκησης ανακοπής είναι μικρή.
Ο υπουργός, ωστόσο, προχώρησε σε τρεις άλλες νομοτεχνικές αλλαγές.  Αυτές είναι:
• Η διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών αναστέλλεται όχι με την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό, όπως προβλεπόταν αρχικά, αλλά αργότερα, αφού ο συντονιστής διαπιστώσει ότι ο φάκελος της αίτησης είναι πλήρης.
• Επιτρέπεται η υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό επιχειρήσεων ή φυσικών προσώπων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νόμου και βρίσκονταν σε διαδικασία λύσης ή εκκαθάρισης υπό την προϋπόθεση ότι πριν από την υποβολή αίτησης στη ρύθμιση έχουν προβεί σε δήλωση έναρξης εργασιών. Η πρόβλεψη υπήρχε στο νομοσχέδιο, αλλά επαναδιατυπώθηκε προκειμένου να γίνει πιο σαφής και να περιλάβει τα φυσικά πρόσωπα με πτωχευτική ιδιότητα.
• Στον εμπειρογνώμονα μπορεί να ανατεθεί η επαλήθευση απαιτήσεων, των οποίων η ύπαρξη ή το ύψος τους αμφισβητείται από τον οφειλέτη ή τους πιστωτές, καθώς και η εκπόνηση σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών.

Ποιες επιχειρήσεις μπορούν να υπαχθούν στον μηχανισμό

Δικαίωμα υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό έχει κάθε επιχείρηση που μέχρι τα τέλη του 2016 είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 20.000 ευρώ με καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών ή οφειλή που ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου 2016.
Στον μηχανισμό μπορούν να μπουν εταιρείες που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα, εφόσον έχουν θετικό EBITDA σε τουλάχιστον μία από τις τελευταίες τρεις χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης και εταιρείες που τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα εφόσον έχουν, είτε θετικά EBITDA είτε θετική καθαρή θέση (equity).
Η διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού μπορεί να ξεκινήσει ακόμα και εάν εκδηλώσει ενδιαφέρον το 50% των πιστωτών της επιχείρησης.
Σε περίπτωση που οι απαιτήσεις ενός πιστωτή υπερβαίνουν ποσοστό 85% των συνολικών απαιτήσεων κατά του οφειλέτη η αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης, προωθείται στον εν λόγω πιστωτή για διμερή διαπραγμάτευση.
Ακόμη προβλέπεται ότι η συμφωνία απαιτεί τη συναίνεση της πλειοψηφίας 60% των συμμετεχόντων πιστωτών, η οποία επιβάλλεται στη μειοψηφία, αλλά θα δίνεται προστασία στους μικρούς πιστωτές που μπορούν να διεκδικήσουν στο ακέραιο το σύνολο των απαιτήσεών τους.
Ακόμη προβλέπεται η διαγραφή του συνόλου των τόκων υπερημερίας των πιστωτικών ιδρυμάτων και σημαντικού ποσοστού (85%-95%) των απαιτήσεων του Δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης από πρόστιμα, προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής. Προϋπόθεση είναι οι πιστωτές να μην έρχονται σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρίσκονταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.
πηγή:Έντυπη Καθημερινή-www.ethnos.gr