Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2015

Τέλος στην εκχώρηση μισθωμάτων - Φόρος 11%-33% και στα ανείσπρακτα ενοίκια

Δευτέρα, 05 Οκτωβρίου 2015 11:16

Τέλος στην εκχώρηση μισθωμάτων - Φόρος 11%-33% και στα ανείσπρακτα ενοίκια

Τέλος στην εκχώρηση μισθωμάτων - Φόρος 11%-33% και στα ανείσπρακτα ενοίκια
Νέα επαχθή δημοσιονομικά μέτρα κρύβει ο κρατικός προϋπολογισμός του 2016, το προσχέδιο του οποίου κατατίθεται σήμερα στη Βουλή.
Γράφει: Γιώργος Παλαιτσάκης
Όπως προκύπτει από τη λίστα με τα 48 προαπαιτούμενα μέτρα τα οποία συμφωνήθηκαν μεταξύ της κυβέρνησης και των δανειστών για να εκταμιευτεί η νέα υποδόση ύψους 2 δισ. ευρώ από το πρώτο πακέτο δανεικών των 26 δισ. ευρώ της νέας συμφωνίας οικονομικής στήριξης, στα φορολογικά μέτρα που θα εφαρμοστούν το 2016 και ενσωματώνονται στον προϋπολογισμό του επομένου έτους περιλαμβάνεται και η κατάργηση της εκχώρησης μισθωμάτων στο Δημόσιο.
Το μέτρο αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες εκμισθούμενων ακινήτων θα πληρώσουν το 2016 φόρο εισοδήματος με συντελεστές 11%-33% ακόμη και για τα ποσά των ενοικίων που δεν έχουν καταφέρει να εισπράξουν φέτος από τους ενοικιαστές τους!
Αργότερα, στα επόμενα έτη, οι συντελεστές φορολόγησης των ενοικίων προβλέπεται να αυξηθούν στα επίπεδα του 15% και του 35%, οπότε οι ιδιοκτήτες εκμισθούμενων ακινήτων θα πληρώνουν ακόμη πιο δυσβάστακτους φόρους για ανείσπρακτα ενοίκια.
Στα μέτρα του νέου προϋπολογισμού περιλαμβάνεται επίσης και:
* Η θέσπιση νέων ποινικών νομικών διατάξεων για τη φοροδιαφυγή και την απάτη, προκειμένου να τροποποιηθεί ο ειδικός ποινικός Νόμος 2523/1997, με σκοπό, μεταξύ άλλων, τη διεύρυνση του ορισμού της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής σε όλους τους φόρους. Το μέτρο αυτό περιλαμβάνεται στη λίστα με τα 48 προαπαιτούμενα. Σύμφωνα με τα όσα διευκρινίζονται, θα καταργηθούν όλα τα πρόστιμα του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που επιβάλλονται βάσει του νόμου 2523/1997.
* Η θέσπιση κατάλληλων ποινών για τις απλές παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης θα αντιμετωπίζεται ως απλή αλλά σοβαρή παράβαση της διαδικασίας για τον ΦΠΑ.
* Η κατάργηση όλων των ευνοϊκών ρυθμίσεων με τις οποίες πάνω από 1.000.000 φορολογούμενοι με πενιχρά εισοδήματα από τόκους καταθέσεων, μισθώματα ή περιστασιακή απασχόληση γλίτωναν κάθε χρόνο από την εξοντωτική φορολόγηση με 26% επί εξωπραγματικών εισοδημάτων προσδιοριζόμενων βάσει των τεκμηρίων διαβίωσης. Από το 2016 οι φορολογούμενοι αυτοί θα καλούνται να καταβάλλουν υπέρογκους φόρους επί των υπέρμετρα υψηλών τεκμαρτών εισοδημάτων που θα τους προσδιορίζει η Εφορία με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης για τα σπίτια και τα επιβατικά ΙΧ αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν!
* Η αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος από το 55% στο 75% για όλα τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα.
* Η επέκταση της επιβολής του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) και στα περιουσιακά στοιχεία των Ελλήνων στο εξωτερικό.
* Η μείωση των δαπάνης του κράτους για την επιδότηση της αγοράς πετρελαίου θέρμανσης κατά 50% ή κατά 100 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει την κατάργηση των επιδομάτων πετρελαίου θέρμανσης για εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά, μέσω της μείωσης των εισοδηματικών ορίων και των ορίων αξίας περιουσίας που προβλέπονταιως κριτήρια για τη χορήγηση των συγκεκριμένων παροχών.
* Η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης του αγροτικού πετρελαίου από τα 0,066 στα 0,200 ευρώ το λίτρο για την περίοδο από την 1η-10-2015 έως την 30η-9-2016 και η περαιτέρω αύξηση του φόρου αυτού στα 0,330 ευρώ το λίτρο από την 1η-10-2016.
* Η σταδιακή, έως το Δεκέμβριο του 2019, κατάργηση του ΕΚΑΣ που θα επηρεάσει άμεσα όσους χαμηλοσυνταξιούχους βρίσκονται στις υψηλότερες εισοδηματικές κλίμακες δικαιούχων του επιδόματος.
Ειδικότερα, η αρχή θα γίνει τον Μάρτιο του 2016 με περίπου 60.000 συνταξιούχους που αποτελούν το (ανώτερο εισοδηματικά) 20% των δικαιούχων να χάνει οριστικά το συγκεκριμένο επίδομα.
* Η μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 200 εκατ. ευρώ.
* Η περικοπή κατά 200-250 εκατ. ευρώ των κονδυλίων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
* Οι νέες περικοπές στις μισθολογικές δαπάνες, με στόχο τον περιορισμό του συνολικού κονδυλίου κάτω από τα 15 δισ. ευρώ. Ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί με την καθολική εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου στο Δημόσιο.
* Η μείωση κατά 240 εκατ. ευρώ των μη μισθολογικών δαπανών σε υπουργεία, ΝΠΙΔ και φορείς του Δημοσίου, που οδηγεί σε νέες μειώσεις των δαπανών για μετακινήσεις, υπερωρίες, υπηρεσιακά συμβούλια, λειτουργικά έξοδα, ενοίκια για τη στέγαση των υπηρεσιών του Δημοσίου κ.ά.
* Μειώσεις δαπανών από τις αλλαγές που προωθούνται στο ασφαλιστικό και τις ενοποιήσεις όλων των επικουρικών Ταμείων. Ειδικότερα, η κυβέρνηση προσβλέπει σε εξοικονομήσεις δαπανών από τις μειώσεις στις συντάξεις εκατομμυρίων ασφαλισμένων, τις οποίες προκαλούν οι νέες ρυθμίσεις στο ασφαλιστικό καθώς και οι επόμενες παρεμβάσεις που θα γίνουν στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας «μεταρρύθμισης» του συστήματος.

Tα λοιπά προαπαιτούμενα
Το προσχέδιο του νέου κρατικού προϋπολογισμού κατατίθεται σήμερα στη Βουλή και ταυτόχρονα γνωστοποιείται στο Eurogroup. Εκτός από τον προϋπολογισμό, στη συνεδρίαση του Eurogroup αναμένεται να υποβληθεί και να εγκριθεί κι η πρώτη λίστα των 48 προαπαιτούμενων που πρέπει να «τρέξει» η κυβέρνηση τις επόμενες 40 ημέρες για να αποδεσμευτούν τα 2 δισ. ευρώ, από το «πακέτο» των 26 δισ. ευρώ της πρώτης συμφωνίας.
Αργότερα, θα ακολουθήσει και η δεύτερη λίστα που θα περιλαμβάνει τους φακέλους "φωτιά" του φορολογικού, του ασφαλιστικού και των παρεμβάσεων στο εργασιακό καθεστώς, που αποτελούν τα βασικά προαπαιτούμενα για την εκταμίευση του εναπομείναντος 1 δισ. ευρώ αλλά κυρίως των 15 δισ. ευρώ τα οποία προορίζονται για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών.

Στην πρώτη λίστα των 48 προαπαιτουμένων, την οποία αποκάλυψε το περασμένο Σάββατο η «Ν» περιλαμβάνονται και οι εξής παρεμβάσεις:

* Εκδοση υπουργικής απόφασης για τη μεταφορά του προσωπικού του ΣΔΟΕ στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
* Επεξεργασία σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος και τον ιδιωτικό τομέα, κοστολογημένου σχεδίου για την προώθηση και τη διευκόλυνση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών και τη μείωση της χρήσης μετρητών.
* Ψήφιση συμπληρωματικής νομοθεσίας για το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
* Παρουσίαση σχεδίου για την εκκαθάριση των καθυστερούμενων οφειλών, καθώς και των αιτήσεων επιστροφής φόρου και συνταξιοδότησης.
* Επέκταση των ανώτατων ορίων είσπραξης επιστροφών του 2015 για τις διαγνωστικές εξετάσεις, τις ιδιωτικές κλινικές και τα φαρμακευτικά προϊόντα στα επόμενα τρία χρόνια.
* Προετοιμασίες για τη βαθμιαία εθνική εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (ΕΕΕ) και για τη σύσταση ενός μητρώου παροχών και την κατάρτιση στρατηγικής για να εξασφαλίζεται η ένταξη των ευάλωτων ομάδων και να αποφεύγεται η απάτη.
* Δημιουργία τριών κινητών ομάδων επιβολής του νόμου με στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
* Έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης των υπουργών Δικαιοσύνης και Οικονομικών για τη μείωση του ποσοστού αμοιβής των συμβολαιογραφικών πράξεων για ποσά αντικειμένου συναλλαγής έως 120.000 ευρώ (σ.σ.: ο νέος συντελεστής πρέπει να είναι 0,8% από 1% που είναι σήμερα).
* Νομοθετική έγκριση του προγράμματος αναδιάρθρωσης του «ΟΑΣΑ - Συγκοινωνίες Αθηνών» το οποίο έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς.
* Υπαγωγή στο ETEA όλων των ταμείων επικουρικών συντάξεων και διασφάλιση ότι όλα τα επικουρικά συνταξιοδοτικά ταμεία θα χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από ίδιες εισφορές από την 1η Ιανουαρίου 2015.
* Έκδοση όλων των υπουργικών αποφάσεων για την εφαρμογή των πρόσφατων συνταξιοδοτικών αλλαγών. Οι αποφάσεις θα πρέπει να περιλαμβάνουν πρόβλεψη ότι και οι κατώτατες συντάξεις θα πρέπει και αυτές να αποτελούν αντικείμενο περικοπής για όσους φεύγουν πρόωρα στη σύνταξη (π.χ. για όσους φεύγουν στα 62 με 15 χρόνια προϋπηρεσίας).
* Περαιτέρω αλλαγές στην ασφαλιστική νομοθεσία ώστε να ξεκαθαριστεί ότι ακόμη και γι’ αυτούς που θα διατηρήσουν το δικαίωμα συνταξιοδότησης πριν από τα 67 με λιγότερα από 40 χρόνια προϋπηρεσίας, η περίοδος καταβολής εισφορών θα πρέπει να αυξηθεί σταδιακά στα 40 χρόνια μέχρι το 2022.
* Ολοκλήρωση της στρατηγικής για την αντιμετώπιση του φαινομένου των «κόκκινων» δανείων.
* Αυστηροποίηση των κριτηρίων για την προστασία της πρώτης κατοικίας από τον πλειστηριασμό και προσαρμογή του νόμου για την πτώχευση των νοικοκυριών ώστε να ενσωματώσει τις προτάσεις των θεσμών.
* Υιοθέτηση της πρότασης του ΟΟΣΑ για το άνοιγμα του επαγγέλματος του φαρμακοποιού (ιδιοκτησία φαρμακείων και από μη φαρμακοποιούς).
* Υιοθέτηση της δεύτερης εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ και ειδικά των προτάσεων για τα αναψυκτικά αλλά και τα πετρελαϊκά προϊόντα.
* Λήψη μη αναστρέψιμων βημάτων για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων με τους υφιστάμενους όρους στον υποψήφιο αγοραστή που έχει ήδη επιλεγεί.
* Εφαρμογή όλων των ενεργειών που έχουν συμφωνηθεί με την κυβέρνηση για την προώθηση των αποκρατικοποιήσεων που εκκρεμούν από το ΤΑΙΠΕΔ.
* Αλλαγή της νομοθεσίας για την περίοδο προστασίας των φαρμάκων (πατέντες) αλλά και του μηχανισμού τιμολόγησης.
* Έκδοση υπουργικής απόφασης για το πάγωμα των επιστροφών για τις ιδιωτικές κλινικές στα επίπεδα του 2015 μέχρι και το 2018. Έκδοση υπουργικής απόφασης για το πάγωμα των επιστροφών για τις διαγνωστικές εξετάσεις μέχρι το 2018 (ή ακόμη και για μείωσή τους στην προοπτική μείωσης τιμών).
* Εξεύρεση «ισοδύναμου» αν η κυβέρνηση αλλάξει τις προβλέψεις που αφορούν την επιβολή του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση.
* Επανεξέταση και κατάργηση των προβλέψεων για το συνταξιοδοτικό σύστημα που θεσπίστηκαν με τον νόμο 4325/2015 και 4331/2015 (άρθρα 21, 24, 28, 31, 37, 38, 39, 75, 76) σε συμφωνία με τους δανειστές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: